Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringverkstad
Läst 208 ggr
iiskapa
1

Glasyr för utbildning. Råd önskas.

Beundrar all samlad kompetens som i några i synnerhet och alla i allmänhet delar med sig av här! Här följer fler frågor jag inte lyckas besvara själv
Kontext: Jag undervisar i skulptur och undervisningen växer. I fler kurser förekommer keramiska tekniker och vissa studenter väljer keramik som fokus i projekt.
Enklast har varit att köpa färdigblandat glasyr-pulver från exempelvis Seemann och Cebex (och ibland från andra leverantörer).
Men med ökad åtgång, tänkte jag succesivt övergå till att blanda VISSA glasyrer (för att helt enkelt hålla nere kostnaden).

• Tänkte tex Leach kon 8 (transparent). för att ev börja med att färga in denna. (har jag tänkt rätt? för i några kurser är det engober som ger färg som sedan glaseras transparent)
  • Finns det en (2, 3) andra glasyrer (färger) som ekonomiskt är klokt att prioritera? (opaka, el transp spelar ingen roll men för att slippa ha ett batteri av mängder av råvaror så vore det bäst om glasyren utgick från (L-8: kaolin, krita, kvarts, Natron fältspat).
  • Har också sett att tex Björn L här på forumet byter ut natron fältspat mot Nefenlinsyenit. Kan man tex använda Nefenlinsyenit istället för natron fältspat i L-8?
  • En vit "täckande" grundglasyr vore också strålande (finns massor av raffinerade recept men vad jag förstått relativt dyra råvaror samt har jag läst att zirkonsilikat kan krackelera). Bäst vore om L-8 gick att förädla till en vit.
    Tackar ödmjukast! (undervisat i drygt 20 år i skulptur och konst - men aldrig i rena keramikkurser)
luddolera
1

Leach kon 8 (eller 4321 som den också kallas) är väl en bra grundglasyr att utgå från. Du kan göra om den med nefelinsyenit istället, då hade jag kört följande recept:

Nefelinsyenit 40
Kvarts 30
Krita 20
Kaolin 10

I med 10% zirkonsilikat så blir den heltäckande vit.
Du kan också färga in den med t.ex. 1% koboltoxid, 4% kopparoxid, 8% järnoxid eller någon färgkropp för att få alla möjliga olika färger.

Att zirkonsilikat skulle orsaka krackelering har du nog fått om bakfoten. Det har låg termisk utvidgning och kan snarare minska krackelering än orsaka det. Det är dock refraktärt och kan göra att glasyren smälter ut sämre. Kan tänka mig att kägla 8 är på gränsen till för lågt värmearbete när du har pytsat i 10% zirkonsilikat. Zirkonsilikat kan också orsaka "bestickrepor" på tallrikar etc. Vill man undvika det så är tennoxid bättre, men dyrare.

En annan glasyr du hade kunnat ha i biblioteket är någon matt basglasyr som man precis som med 4321 kan färga in.

bjorn.lindberg
0

#0: > Har också sett att tex Björn L här på forumet byter ut natron fältspat mot Nefenlinsyenit. Kan man tex använda Nefenlinsyenit istället för natron fältspat i L-8?

Inte rak av om du vill ha samma kemi, nefelinsyenit innehåller mindre kvarts än ett typiskt natronfältspat. Om ett recept åberopar ett natronfältspat som jag inte har så räknar jag om receptet till att använda nefelinsyenit.

iiskapa
0

#2: Tack B för svar :). Jag har tagit del av massor av dina tips och kunskaper här. Märker att pulsen ökar hos mig då det är så många parallella faktorer att ta hänsyn till.

Jag kan ju se hur "Luddolera" höjt andel kvarts i L-8, har du en riktlinje på hur mycket du ökar kvartsen då du byter ut till ne sy?

Håller du kurser i glasering Björn? :-)

Har du Björn eller du Luddolera ett tips på en vettig matt grundglasyr (om det finns en med relativt samma grund som L-8).

Om ni vill tipsa om en färdigblandad (pulver) i en kulör men som sedan kan varieras till många andra färger med pigment/oxider så vore det ju också toppen. (då kan man ju köpa in en större mängd av denna)

iiskapa
0

#1: Tack luddolera :) för L-8 med ne sy istället. Jag har nog fått massor om bakfoten…Så stort tack för "krack-oron" var en…
Jag inkluderade dig i mitt svar till Björn… (undrar om du har någon annan klok glasyrtanke för skulpturstudion).

Accepterar tennoxid lite lägre temp än zirkonsilikat?

Håller du kurser?

bjorn.lindberg
0

#3: > Håller du kurser i glasering Björn? :-)

Nej, jag har för mycket annat för att det skulle hinnas med.

Jag kan ju se hur "Luddolera" höjt andel kvarts i L-8, har du en riktlinje på hur mycket du ökar kvartsen då du byter ut till ne sy?

Nej, det är inte riktigt så jag jobbar. Jag utgår från en analys av en glasyr jag vill använda. Om du kollar på nån glasyr på tex. glazy.org så hittar du en sektion som heter UMF, e.g https://glazy.org/recipes/97406

0.22 Na2O
0.08 K2O
0.7 CaO
0.01 MgO
0.44 Al2O3
3.36 SiO2
0.02 Fe2O3

Baserat på en sån analys kan man, men hjälp av programvara, räkna baklänges till vilka material och hur mycket jag behöver använda för att få samma analys. I just detta exemplet så åberopas 10 delar "Devon China Clay" vilket jag inte har. Jag har säg Kaolin 50, så programvaran kan lösa den typen av "jag har inte material X"-problem. Tex. om man inte har nåt amerikanskt fältspat.

Många av mina glasyrer är hyfsat blanka eftersom jag använder dem på funktionella grejor, insidan av muggar osv. Jag undrar om du inte är mer sugen på matta glasyrer? Brukar fungera bättre på skulptur så man slipper en massa blänk som distraherar från formen. Av det skälet undrar jag om det är så vist att utgå från säg Leach 4321. Om du bara vill ha en "liner glaze" för att glasera insidan på muggar kan du prova:

Kvarts 400 28.80
Wollastonit 25.30
Kalifältspat NGP 18.25
Spodumen 12.06
Kaolin 50 Kalicinerad 10.60
Talk 5.56
Bentonit 2.00

luddolera
0

#4: Tennoxid accepterar lägre temperaturer, men du kan också slänga i en skvätt ulexit eller någon borfritta för att sänka temperaturen.

Vilken temperatur bränner du vid? De förslag som har getts i tråden förutsätter att du bränner vid minst 1260 grader. Är det skulpturer det gäller så kanske du vill bränna lägre, t.ex. runt 1100 grader, för att undvika att de dels deformeras under bränningen, och dels krymper så himla mycket. Då är det snarare lergodsglasyrer du bör snegla åt?

Precis som Björn använder jag mig av UMF för att räkna på glasyrer. Tyvärr håller jag inga kurser i nuläget även om det hade varit roligt. Var i landet befinner du dig?

Förslag på en matt grundglasyr för kägla 9 är:
Kaolin ….. 32.9
Nefelinsyenit ….. 24.1
Krita ….. 21.3
Kvarts ….. 14
Fritta 3124 ….. 7.7

ler
0

Men för kägla 9 finns det absolut inte någon grund till att använda fritta

luddolera
0

#7: Ovanstående glasyr har väldigt hög aluminiumhalt och jag hade problem med att den inte riktigt smälte ut vid kägla 9. En skvätt bor löste problemet.

ler
0

Ja man kan så klart använda fritta på det viset, men man kan också justera glasyren så det stämmer med råmaterial