Tips på en ny ugn..
Hej på er, har gjort lite research kring ugnar som jag tror skulle passa mig nu när jag kommer att köpa in en ny ugn. Vill kalla mig hobbykeramiker som kommer använda ugnen relativt mycket och behöver en bra ugn som också ska vara ok vad det gäller energieffektivitet. Siktar på en topmatad ugn, 130-180 liter ca och vill kunna bränna i 1280 c minst och kontinuerligt.
Kikat på Rohde TE-S, Rohde ECO top och undrar nu om nån vet om annat märke för billigare peng och vad ni skulle säga hur stor skillanden är egenligen i t ex hållbarhet, kvalitet på bränning och energiåtgång osv, t ex Nabertherm, KITTEC etc. Det jag funderar på är alltså hur pass värt ni anser den merkostnad det är med en riktigt bra kvalitetsugn jämfört med en något enklare utifrån mitt perspektiv som hobbykeramiker som kanske kommer att skala upp något till att sälja i mindre skala. Alla tips & råd & tankar är välkomna!
Rohde:
Om du på Rohdes hemsida klickar på fliken "features" under varje ugn, ser du ett värde som kallas "T-app".
Det är den rekommenderade maxtemperaturen, i praktiskt bruk.
T-max anger bara vad ugnen teoretiskt "tål", och inte vad den är lämplig för i det långa loppet.
Därför är TE-S-ugnarna mest lämpliga för det temperaturområde som du tänkt dig.
Nabertherm:
Nabertherms toppmatade ugnar med suffixet "R" i benämningen passar bäst för ditt tänkta temperaturområde, av samma anledning som ovanstående.
Kittec:
Känner inte till dem tillräckligt mycket, men även här bör man tänka i samma banor som här ovan.
Merkostnaden för den "vassare" typen av ugn, får man tillbaks i längden pga lägre elementslitage (ekonomi), men också för att bränningarna håller sig mer konstanta och mindre svajiga, under längre tid (mindre bekymmer och en gladare ägare).
Så den extrakostnaden är inte bortkastad, utan snarare tvärtom, om man bränner inom det temp.område som du tänkt.
Om du har en begränsad budget, gå hellre ner i storlek och välj den kraftigare typen…den kommer ändå att ge mer bra gods över tid, än en klenare men större ugn….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-27 17:28 av Bo§e
Tack för fina & råd, precis ungefär så jag undrat och funderat på. TS-S eller kanske Rohdes Ecotop är något jag överväger, helt klart. Finns fler tips, tankar & funderingar från er där ute, bara att skriva på :) Tack Bosse
#2: Har en TE-S ugn själv, funkar fin fint. Använde en Kittec förut, kan inte säga att den löste 1280 nåt vidare, fick Byta element en gång om året ungefär. En grej som kan vara värd att tänka på är att det är teglet i ugnen som bestämmer dess livslängd, förr eller senare behöver du Byta element. Om du då har sönder teglet, vilket är lätt hänt, så har man färre byten kvar på ugnen innan det är dags att köpa en ny.
Håller med Bosse, köp en TE-S eller Naber R, satsa på kvalitet så har du tillbaka den i långa loppet.
#3: Ja, teglet är värt att nämna.
Det lever litet farligt vid varje elementbyte, och kan förkorta ugnens livslängd om man inte är försiktig, och då är det ju bra med en ugn där elementbytena inte bli alltför täta…
Tack för alla svar! TE-S är möjligen det jag lutar mot i nuläget men är det nån som har koll på deras ECO top som ett alternativ? Den största modellen är på 145 liter.
#5: Just 145 liters versionen av ECO top har t-app på 1290 C så det borde funka tycker jag. Oklart vad skillnaden mellan den och en TE 145 S är.
- Redigerat 2023-08-28 13:29 av bjorn.lindberg
En skillnad är att Ecotop har väggar bestående av tegel och fiber (visas på en skiss på hemsidan).
Om man på det sättet har gått ner i tegeltjocklek (?) för att ersätta med fiber (billigare produktion), är det ett litet minuspoäng, särskilt om ugnen används i de högre temp.nivåerna.
"S-serien" verkar ha tjockare tegelväggar, vilket i så fall är ett plus, kvalitetsmässigt….
Men jag vet inte exakt vilka väggtjocklekar de har…detta är bara en skillnad som man kan notera.
En annan skillnad är att "S"-serien även har bottenelement (= litet jämnare värmespridning)
Jag vet inte om något av detta är direkt avgörande, men här finns tydligen skillnader som motsvarar prisskillnaden (dvs inga bortkastade pengar)
Och jobbar man i 1280+ blir sådana här tekniska skillnader tydligt märkbara…
Vid den nivån skiljs de bättre ugnarna från de sämre….
- Redigerat 2023-08-28 14:26 av Bo§e
T-App är bara en siffra angett av tillverkaren själv och är ingen ingen mätbar opartisk fakta. Alltså ett "säljord" som kan tas med en nypa salt.
Om man har sönder elementspår i stenen byter man de stenar som behövs, man köper inte en ny ugn. Om inte pengar växer på träd…
Tjockare sten i sig gör inte att spåren i ytan blir tåligare men stenen kostar förmodligen mer att köpa när det är dags att byta.
Högre litereffekt = kraftigare element = längre tid mellan elementbyten är sant men enbart tjockare sten gör inte att ugnen håller längre som helhet.
Hade din Kittec samma litereffekt som din TE-S ? Om inte så faller jämförelsen
och du jämför bara tillverkare, inte jämförbara modeller hos tillverkare.
Till TS: kolla på TE-S, Naber /R och Kittec X SX, de tre modellerna är helt jämförbara som "kvalitetsugnar" och har även i stort samma litereffekt.
Bottenvärme kan du säkert få på alla och visst, har du råd så är det bättre
men värdet av det är en diskussion i sig.
Om tjockare tegelväggar är ett plus och gör att en ugn klarar högre temp. nivåer bättre borde Naber /R i så fall ligga sämst till av ovanstående tre förslag då den har tunnast sten av alla.
Men trots det anges /R för 1290 som regelbundet arbete eller T-App?
Eller… spelar det någon roll ** vad** Naber isolerat med bakom stenen för att en tunn Nabervägg ändå ska ge samma T-App som TE-S tjocka stenar? Med samma litereffekt går det tydligen enligt Nabertherm och de räknas väl som en seriös kvalitetsfirma?
#8: Jag ser inte "T-app" som ett "säljord", utan ett ärligt, och framför allt tydligt sätt att tala om vilket temp.område ugnen är lämpad för, till skillnad mot "T-max", som bara beskriver vad ugnen "tål", på pappret…
Så jag ser snarare"T-max" som ett förförande säljord, som man kan bli "carried away" av, medan "T-app" nyanserar det hela…
Och här är Rohde föredömligt tydliga, tycker jag…
- Redigerat 2023-08-30 12:36 av Bo§e
#8: Teglet:
När det gäller poröst ugnstegel, finns en hel "djungel" av kvaliteter, som har olika egenskaper beträffande sättet att ta emot, ackumulera och leda värme…
Därför kan man - ur isoleringssynpunkt - inte dra några säkra slutsatser genom att bara jämföra väggtjocklekan mellan olika ugnsfabrikat, i synnerhet om skillnaden i tjocklek inte är så stor….
I så fall måste man vara detaljerat informerad om vilka tegeltyper som används, och vilka specifika egenskaper de har….vilket skulle kräva en hel del fördjupande research och läsning…
Men numera förefaller det som att de flesta ugnstillverkare gjort vettiga val av tegelkvalitet….
Mina synpunkter i #7 handlar över huvud taget inte om isoleringsvärden, utan berör de rent mekaniska egenskaperna hos toppmatade (runda) ugnar, där ugnsväggen består av tegel och fiber.
Keramisk fiber mattas ut och bryts ner avsevärt fortare än tegel, och därför ser jag en fördel med en ugnsvägg som i sitt tvärsnitt består av "mer" tegel och "mindre" fiber, än tvärtom.
Helt enkelt för att teglet håller sig mekaniskt stabilt under längre tid än fiber, och ugnen, som är konstuerad som en tunna, blir då inte "lös i hullet" lika fort, och behåller sin täthet och stadga längre om teglet är proportionellt tjockare, och fiberskiktet får spela en mindre roll….
Detta sagt efter att ha sett många toppmatade ugnar åldras….
Ville bara förtydliga detta….
- Redigerat 2023-08-30 13:51 av Bo§e
Minns förra gången jag dristade mig in i en diskussion (om Uterm) där du tvärtom tyckte att "brukstemperatur" angivet som en specifik siffra kunde vara vilseledande till en påhittad trygghet (som jag uppfattade det) och det är ung. det jag menar med "säljord". Förledande. Vem avgör, hur ofta då och hur ofta till hur högt? Är det bara fabrikantens tyckande ser jag både T-Max och T-App som säljord och är mer intresserad av de tekniska förutsättningarna för att det "ska gå så bra som det kan" och det betyder för mig hög litereffekt + bästa isolering.
Helt enig.
Utöver stenen (som alla har vettig kvalitet av) kan det sitta enbart fiber mot plåtkappa på billiga hobbyugnar och det är en enklare lösning som inte ger bästa förutsättningar att bränna 1280+.
Men nu handlar väl tråden om ugnar för just 1280+ kontinuerligt och eftersom jag ibland hjälper kollegor att fixa ugnar, gillar att pilla isär grejer och har ett teknikintresse så:
I Nabers fall har man tunn sten + tunt skikt Microtherm + ett tunt skikt fiber allra längst ut mot plåten där den inte utsätts för för höga temperaturer och bryts ner.
Så det verkar som om Microthermskiktets höga isoleringsförmåga i kombination med högre litereffekt i /R gör att Naber kan hävda 1290 som regelbundet.
I Kittecs fall ser det nästan likadant ut men den har något tjockare sten + ung. dubbelt så tjockt lager Microtherm + tunn fiber. Med samma litereffekt kan man förutsätta också 1290.
Har tyvärr inte kommit åt att pilla isär en TE-S nån gång, de är inte så vanliga härikring men kanske Björn kan upplysa oss om hur en sån är uppbyggd?
Har den också Microtherm eller bara tjock sten som en billigare lösning?
Bosse, du som varit med länge, har du sett ugnar där Microthermen har över tid brutits ner och bidragit till en mekaniskt sämre ugn? Ugnarna som jag pillade isär var inte mer än typ 15-20 år gamla och MT var till synes opåverkad, även fibern. Stenen däremot hade flera spår sönder + glasyrspill av lergodsfel och skulle bytas, vilket var anledning till isärpillandet.
Till TS - ursäkta teknikpratet vilket kanske är mer än du bad om.
Men hade jag själv varit i nybörjartagen hade jag inte nöjt mig med svar av typ:
"Välj ugn X - för den har jag och den är bäst."
#11: Hmmm…."brukstemperatur" känns för mig som likvärdigt med "T-app", dvs en litet mer nyanserad bedömning av vad en ugn är lämplig för.
Kan vara ett missförstånd…?
Men visst skulle även "T-app" kunna vara "optimistiskt" satt av en tillverkare, men det är trots allt ett förnuftigt steg från de höga maxsiffror som köparen ofta ser först (och gärna tar fasta på)….
Microtherm som du nämner, och andra liknande material (kan inte alla namn) har även jag bra erfarenhet av. De brukar hålla mer än tillräckligt länge, i motsats till vanlig kaolinfiber…
Det blir ju särskilt känsligt med runda och ovala ugnar, som har en "självbärande" konstruktion, vars stabilitet bygger på täta fogar och inte minst ett "tajt" skal.
Därför reagerar jag negativt, om en sådan ugns vägg består av alltför mycket fiber, som ju är föränderlig över tid, och kan leda till en "slapp" konstruktion så småningom….särskilt om ugnen regelbundet bränns högt och länge…
Som ett sätt att tänka, menar jag….
Litereffekten betyder mycket, och den tycker jag bör vara vägledande när man gör hastiga jämförelser mellan ugnar…i alla fall om man jobbar med stengods, och i synnerhet om man vill hålla sig kring kägla 9 och mer…
Men om man vill göra vidare jämförelser, är t.ex. elementens trådtjocklek avgörande för långtidsekonomin….också……det finns massor av variabler…..
Min uppfattning är att dessa ledande ugnsfabrikat generellt är att lita på, om man tar del av den information som ges, och väljer rätt typ av ugn, med hänsyn till hur man tänker jobba.
Och det är ju också bra om en och annan ägare delar med sig av sina erfarenheter…
Och den sista meningen i #11: Instämmer. Den sortens svar skall man inte nöja sig med….🙂
Hej!
Nu var det länge sedan jag var in på detta eminenta forum men jag har följt denna och andra nyare trådar som handlar om ugnsköp med stort intresse då jag är i farten med att återuppta mitt keramik intresse och bygga en verkstad där jag har mitt sommarhus.
2009 köpte jag en Naber 14 från 1977 ( Jag har fått hjälp med min ugn här tidigare men hittar inte mina gamla foruminlägg.)och den har jag bränt stengods i sedan dess. Inte ofta men den har fungerat väl med mina glasyrer och den ursprungliga automatiken men nu när jag tänker mig en framtid med ny verkstad så har jag hela tiden tänkt en mer yteffektiv och energieffektiv, lättare och modernare ugn. Tänker jag fel? Är det rent ut sagt dumt att byta ut den gamla Naber?
Jag är tacksam för input i denna fråga och skickar med några bilder för att visa hur min Naber ser ut idag.
#13: Ja, om du frågar mig, tänker du fel..🙂
Nästan oavsett vilken ny ugn du väljer, får du knappast någon bättre ugn än den du har…
Naber 14 är en väldigt bra ugn, och en ny ugn av motsvarande kvalitet skulle kosta en förmögenhet…
Behåll den , och serva den med nya element och ev. steatitrör, när det behövs…
Om du vill, kan du byta styrutrustningen till en modernare (ett ganska lätt jobb på den här ugnen), men om den nuvarande fungerar, behöver du inte ha bråttom med det…
Du får inte någon bättre ugn till rimliga kostnader…
🙂
#14: Ja, Jo Bosse, du är definitivt en av dem jag frågar!…jasså du säger detta…Är inte de modernare ugnarna mycket mer energisnåla?
#15: Nja…..en del nyare ugnar har gjorts så "energisnåla" att man i stället får lägga pengarna på fler elementbyten….
Och av den anledningen får man - om man spetsar till det - följaktligen färre "bra" bränningar under en elementsats livslängd….
Så det är inte självklart att "nyare är bättre"….
Och en Naber Modell 14 är så "modernt" konstruerad, trots sin ålder, att inte många nya ugnar slår den, beträffande isolering och effektivitet….
De här gamla Naberugnarna sticker faktiskt ut på den punkten….
Och din ugn ser ju ut att vara i riktigt bra skick…..
- Redigerat 2023-11-22 17:41 av Bo§e