Käglorna

#1: tack klippan bosse..men ska de stå lixom snett frammåt..lite lutande eller ska de stå rakt upp..tänker om man lutar dem att man hjälper drm a falla..
En aning lutande, som på skissen, är ok.
"Don't Panic" (Douglas Adams)

#3: tack igen..har du sett dessa super tunna förrut..vi har ju andvänt "lösa" käglor när vi bränner ved..men de är ju betydligt större ..dessa könns så spröda..
Dessa askar med kinesisk text har jag aldrig sett förr.
Och värdena som anges på kartonglocket skiljer sig litet från våra "vanliga" segerkäglor.
Det vore klokt att först samköra dem med någon välkänd kägeltyp, för att få en bild av hur de skall tolkas…..
Det är väl laboratorium käglor

Ja så klart och så klokt..det blir i morgon de:-)

#6: är det de?..men funkar de i en stor ugn ocså tror du…
#8: De fungerar säkert i vilken ugn som helst.
Men siffrorna på tabellen (på asken) är satta enligt ett visst värmearbete (som vi inte känner till), så man bör samköra dem med t.ex. Ortonkäglor, för att kunna tolka dem någorlunda korrekt och på ett begripligt sätt.
Till exempel: Vilken av dem motsvarar (eller ligger nära) en Orton 7 eller 8…?
Då har du hittat ett praktiskt sätt att använda dem, i din ugn.
- Redigerat 2023-08-29 15:44 av Bo§e
Jag ger er värdet på käglorna om några timmar

#10: åhhh vad toppen

#12: toppen. Tack..men labbkäglor..användes det till en liten ugn..på labb? Ha ha ja svaret är väl kanske givet..

Det var inte jättestor skillnad vilket kändes väldigt bra. Stort tack alka inblandade..nu slipper jag köpa på ett tag♡

#15: det är ju bra det också. Tack

Hade med labbkäglor 7 8 och 9..
De låg helt platta när jag öppnade ugnen idag..hade missat att sätta in "vanliga" ..nu ny ugn..segerkäglor vs orton..
Det har brännt så himla högt sedan jag bytte 2 av 3 element slingor..de var också extra långa köndes det som..fick verkligen knöka in dem i spåret..har det betydelse för värmens skull om de är virade några extra varv..Detta är ju bara en teori…

#17: inte nian..6 7 och åttan ska det vara
Ja, gör en riktig jämförelse med Orton, i samma bränning.
Vi vet ju inte så mycket om de "kinesiska" segerkäglorna…..tycker inte att tabellen på asken stämmer riktigt med Lers tabell, så detta kanske (?) är något helt annat, trots allt….
En direkt jämförelse är nog det enda sättet att bli klok på de här käglorna….
Om det är originalelement från Naber (och till rätt ugnstyp), är det säkert inga problem med dem….

Tack Bosse..nu blev jag lite lugnare
Det som fick mig att reagera var att jag blandar en matt svart..och plötsligt blev den blank och inte alls som vanligt..ingen trevlig syn när man tänker matta koppar som blev plastigt blank svarta..men ny ugn går nu..å vi får se sänkte den ytterligare lite..
Jo det är nog orginal..beställer dem fr cebex