Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 217 ggr
polkadot
0

Tallrikar spricker i bränning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har bränt rätt stora mattallrikar och flera av dem har spruckit i ugnen.
Jag har beskickat dem enligt foto för att så liten yta som möjligt skall ligga an sättplattan. Jag har även hällt ut chamotte för att minska anläggningsytan.

Bränt i 1230 grader med 30 min utjämning.
Någon som har några idéer om vad kan göra annorlunda?

Bo§e
1

Det första som måste konstateras är om sprickorna uppstod under uppvärmning eller avkylning.
(Se skissen)
Om det är kylsprickor måste avkylningen gå långsammare.

• -

Dessutom kan vissa glasyrer vars utvidgningskoefficient inte är kompatibel med den aktuella leran, öka risken för kylsprickor.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-09-29 13:19 av Bo§e
polkadot
0

Tack Bosse!
När jag kikar på skärvorna är kanterna väldigt vassa, så då borde det vara kylsprickor.

Har du någon idé om hur en avkylningskurva kan se ut? Min ugn är en Nabertherm 130kg med automatik P300, om det har någon betydelse. 😊

Bo§e
0

Bra att du har en P300….den kan "allt"…🙂

Ett glasyrprogram med 30 min. utjämning och 12 timmars avkylning skulle kunna se ut så här.

Men du kan ju också "förlänga" ditt nuvarande program, och spara det med ett nytt (ledigt) p-nummer…..

• Redigerat 2023-09-29 15:41 av Bo§e
ler
0

Ja och du får se om det har funnits någon möjlighet att det har kommit kall luft in i ugnen genom någon spricka

polkadot
0

#3 Tack för avkylningsprogrammet. Jag skall kika i manualen och hoppas jag får till det. 😊

#4 Är det något speciellt gradintervall som är mest känsligt och där sprickor brukar uppkomma? Jag måste ju erkänna att jag tjuvkikade lite snabbt ungefär vid 300 grader och tänker att detta kanske bidrog till att några sprack? 🙈

Bo§e
0

#5: Om du upplever manualen som snårig, lägg den åt sidan och följ den här beskrivningen i stället.
Det är en förenklad beskrivning av hur du lägger in program i P 300.

Följ punkterna 1 - 6 och vid punkterna 3 och 4 lägger du in värdena du fick i #3.

• Redigerat 2023-09-30 21:34 av Bo§e
ler
0

Ja du bör vänta till under 200 grader, men det sker inte något från 220 eller 222 för att vara mera exakt. Men det känsliga intervall är 300-600 grader

polkadot
0

Tack Bosse och Ler för all hjälp!
Nu vet jag hur jag skall gå vidare.👍
Hälsningar från Katarina

ler
1

Lycka till med det hela

Bo§e
1

👍