Vilken lera är bäst?
Jag är relativt ny med keramik och har använt vit lergodslera. Vad finns det för andra typer av leror som också är i liknande färg? Jag kan uppleva att det kan vara svårt att göra tunna skålar & muggar med leran men det kan också bero på att jag är ny. Skriv gärna tips på lera med fördelar och nackdelar🤗
Det finns egentligen inte någon dålig lera, det beror på vad du vill ha den till och ska det vara lergods eller stengodslera?
Ja, det är väldigt individuellt. och det är också stor skillnad på krav, beroende på om man drejar eller bygger….stort, litet…osv…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Jag kan inte skillnaden på lergods och stengodslera så om du har möjlighet så får du gärna förklara lite fördelar & nackdelar och vad de skiljer sig åt
#2: Jag drejar relativt små skålar i dagsläget men jobbar efter att försöka bygga större och större hela tiden. Mitt ända ”krav” är att den ska likna leran i färgen som vit lergods ( tycker den blir så fin när den är klar). Vill också gärna kunna bygga tunt om det är möjligt.
#3: Generellt, skillnaden är lergods inte vill ha lika mycket temperatur som stengods för att "bli klar". Beror på lera så klart, det finns lergods som vill ha säg 1150 C och lergods som vill ha mindre, man får kolla på förpackningen eller göra prover. Ofta absorberar bränt lergods mer vatten än stengods, det betyder att du behöver glasera hela grejen, inklusive undersidan om du vill ha den vattentät.
Mitt förslag är att du köper lite olika vita stengods leror (om det är stengods du vill jobba med) och provar tills du hittar nån som passar dig. Om du inte gör jätteproduktioner kan det vara en ide att inte ta de billigaste lerorna och förhoppningsvis hitta en lera som är lite "bättre" men kanske lite dyrare.
Ja stengodslera är en primär lera som är en vittrings produkt från granit typiskt och vittringen ger olika mineraler som berget består av så som kvarts, kaolin, glimmer och olika lermineral. Det är då en ren lera som tål hög temperatur och man kan bränna det så att det sintrar, så får du en relativt tät skärv, lergodslera är en sekundär lera som har vandrat från moderberget och blandats med andra mineraler så som kalk, det kan inte brännas så högt och har ett för litet brännintervall för att det kan sintras på ett säkert sätt även om det är möjligt. Så om man bränner lergods och vill ha det som bruksgods så är det glasyren som ger en tät produkt, det kräver att man bränner till 1040 eller högre om man inte vill ha en blyglasyr. Och man måste då såklart anpassa glasyren till skärven.