Dreja på gipsplatta
Hej! Jag ska börja använda gipsplattor när jag drejar större saker. Hur får jag gipsplattan att fästa på drejskivan?
Om gipsplattan är riktigt plan på undersidan, kan den faktiskt suga fast direkt på drejtallriken, om man först fuktar/blöter litet grand på undersidan.
Sitter som berg, och plattan kan sedan lossas genom ett litet "dunk" (av typ "slå näven i bordet") längst ut på drejtallriken.
Det här kräver litet övning, eftersom man har en begränsad tid att centrera plattan innan den "hugger fast".
Somliga använder en wettexduk mellan tallrik och gips. Har aldrig provat detta, så andra får berätta mer om det.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-10-19 19:51 av Bo§e
Wettexduk fungerar bra även till andra plattor, men man kan inte centrera större mängder, då glider det lätt av, jag föredrar att dreja en ler ring på drejskivan och fästa plattorna på det
#2: Ja, en lerring går också bra, även med gipsplattor…..
Jag har mest jobbat med spånplattor, och då har jag alltid fäst med lerring.
Här hittade jag en gammal skiss….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: stort tack!
#3: tack för bilden, nu blev det begripligt för mig.
Jag brukar fästa spånskivor och gipsskivor på en drejad lerplatta om jag ska dreja stora saker. Jag föredrar spånplatta framför gipsskiva, är billigare och känns enklare att hantera (repas t.ex. inte lika lätt). Om du drejar 90 gipsskiva är det viktigt att blöta den väldigt mycket innan du slår dit klösen. Annars suger den snabbt upp så mycket vatten från leran att den lätt lossnar.
När jag drejar mindre saker, under 1 kg fäster jag enkelt spånskivan med en stor vettexduk, väldigt smidigt!