Lera 591 och glasyrer
Hej allahjälpsamma och lerkunniga! :)
Någon som arbetar med lera 591 och har erfarenhet av glasyrer som bli matta?
Har några glasyrer som blir fina, sidenmatta på vit och lavalera men väldigt matta och sträva på 591.
Någon som vet vad det kan bero på?
Tar gärna tips på typer av glasyrer som funkar väl på leran också!
Trevlig helg!
Det beror på att 591 innehåller järn.
Järnhaltiga stengodsleror påverkar glasyrer i olika grad, beroende på glasyrens sammansättning, temperatur m.m.
Så som du beskriver det, vill jag kalla det en mindre lämplig kombination lera/glasyr, helt enkelt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-10-21 14:16 av Bo§e
#1: Tack för svar. Jag läste någonstans att det kunde vara tunt glaserat också?
Vet att jag tänkte det va runt när jag glaserade.
Jag har tre glasyrer som är samma bas men med olika färgande ämnen i. Den som blir mest matt är det järnoxid i och den som blir sidenmatt och fin är det kopparoch jättelite kobolt i. Kan det vara järnet i glasyren som inte gillar leran tror du?
#2: Ja, tunn glasering kan också vara bidragande till detta. Lägg gärna ut en bild, så vi får se.
Det kan vara järnet i glasyren och järnet i leran som tillsammans blir litet för mycket.
Vid stengodstemperatur är järn ett kraftfullt flussämne.
Men resultatet styrs också av glasyrens tjocklek och av temperaturen/värmearbetet.
Det är m.a.o. många parametrar som samverkar….
#4: Tack för bilderna.
Jag tycker inte att det ser för tunt ut på vaserna, så det är nog helt enkelt den järnhaltiga leran som har påverkat glasyrens yta.
Hur högt är det bränt…?
Det är inte så stor mängd järn att det borde bli matt, det måste vara något annat
#5: Bränner till 1220.
#6: Ja, det är svårt att fastställa exakt vad som händer.
Men det är inte ovanligt att vissa matta/halvmatta glasyrer kan uppföra sig konstigt på järnhaltig lera.
Nu vet jag ju inte hur glasyren är gjord men jag ser några möjligheter och den första är att tillsätta 5-10% fritta, spelar inte så stor roll vilken i det här tillfället. En tillsats av 5% kaolin kan också hjälpa eller att höja temperaturen till 1250-1260
#9: Men blir den fortsatt matt/halvmatt då…?
Nej det borde den inte bli, något siden matt kan den bli men man får testa hur mycket som ska blandas i
- Redigerat 2023-10-21 20:49 av ler
Tack för alla tips och råd. Får se hur jag går vidare men jätteglad för hjälpen! Tack!