Vad har jag för drejskiva??..
Hej,
Jättetacksam om någon har svar på mina frågor.
Min drejskiva har börjat sacka rejält när jag har en tyngre klös på ex 3 kg.
Preblemet är att jag inte har en aning om vad skivan heter! Finns ingen märkning någonstans! Svårt att skaffa reservdelar då…
Undrar också var jag ska felsöka.
Skickar med ett par bilder.
Spännande att se om någon vet märke och ev fel.
Vänligen Lena
| Head |
|---|
| Data |
| Head | Head | Head |
|---|---|---|
| Data | Data | Data |
| Data | Data | Data |
| Data | Data | Data |
| Head |
|---|
| Data |
Det ser ut som en Shimpo RK10. Om jag förstått allt rätt så licensierade Shimpo designen till andra tillverkare, eller att de bara såldes under annat namn. Det finns ett gäng varianter av skivan som alla ser ungefär lika dana ut. Den har också funnit en bra tag så så det är nog inte helt lätt att identifiera exakt vilken modell det handlar om. Bosse kanske vet vad du skall kolla efter. Annars kan du prova att höra av dig till Shimpo.
#0 och #1: Nej. det är ingen Shimpo.
Det är en taiwanesisk maskin, från tillverkaren "Seven Skill".
Den är ett slags kopia av Shimpo RK-2, därav likheten…
Under åren har den varit såld under många namn, bl.a. "SSB 2", "C2000" eller rätt och slätt "Ring-Cone".
Rejäla, och oftast problemfria maskiner.
Ditt problem är troligen att den behöver justeras så att konan inte slirar mot drivringen. Det är normalt underhåll.
Gör så här:
Lägg maskinen på sidan.
På undersidan hittar du 4 skruvar som håller fast hela motorpaketet.
Lossa skruvarna litet grand, och knacka hela motorpaketet en aning i riktning mot drivringen av gummi (för att eliminera slirandet)
Dra åt skruvarna och testa. Man kan få prova flera lägen tills man är nöjd,
Om du skulle behöva byta drivring så småningom, kolla med Cebex/Cerama, som sålde dessa maskiner under många år. Kanske även fler leverantörer…?
Men det finns två sorters drivringar….den "äldre" och den "nyare" typen.
Kolla vilken typ din maskin skall ha, innan du beställer. (Se bild)
Shimpos drivringar passar inte…!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-02 20:55 av Bo§e
#2: Bosse to the rescue! :)
#4: Du får ta och arkivera dina skisser nånstans, helst med förklarande text. Oklart hur länge gamla hårddiskar överlever.
#5: Ja, mycket har flyttats från hårddisk till hårddisk vid datorbyten m.m. vilket säkert varit positivt för överlevnaden……kanske snart dags igen…
Ofta är ju också drivringen gammal och stenhård. Då blir det heller ingen bra drivning mellan kon och drivring.
Likaså behöver man byta vibrationsdämparna ibland ( fyra st) som också kan bli hårda och trista
Kolla med Cebex och deras återförsäljare för reservdelar
#7: Ja, det är alldeles riktigt. Gummi blir litet "tråkigt" med tiden…..
Men en hård och blanksliten drivring kan ges "första hjälpen" genom att man ruggar upp den med sandpapper ibland.
Lägg maskinen på sidan och kör, och håll ett medelgrovt sandpapper mot ringen….men akta fingrarna…! 😬 ….så går det att dreja ett tag till…
#4: Men så bra!!! Ja jag köpte den begagnad för säkert 25 år sedan.
Har fungerat jättebra fram till nu. Klösar under 3 kg går bra.
Låter dock en hel del!
Tack tack snälla för hjälp och tips hur jag ska göra!
Vilken lättnad, var helt vilsen!