Keramik iFokus

Keramik

Etikettleror
Läst 482 ggr
Keramik2023
0

Önskar tips på stengodslera

Hej,

Jag har använt WM gråvit stengodslera vid drejning men skulle vilja ha tips på en fin ljusbrun eller beige stengodslera. Gärna namn på leran och om ni har och vill bifoga en bild på färdigbränd lera så man ser färgen så skulle jag bli jätteglad :)

bjorn.lindberg
0
11 Leror, Leran är i grunden som 1109, men utan lavafläckar. Mycket bra drejegenskaper och lämpar sig väl för brukskeramik. Återg...
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

CS 610 kan vara ett tips inom det beige/sandfärgade området.
Trevlig att jobba med.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Keramik2023
0

#2: Tack!!

Paula_W
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag gillar stengodsleran 12720. Den är fin att dreja och den blir ljust sandgul efter glasyrbränningen. Du kan se på provplattorna hur den ljusnar efter glasyrbränningen.

Ulla
0

CS 610 var litet av en favorit förut. Nu var det ett tag sedan jag använde den. Det har bara blivit så utan att jag har tänkt på det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik2023
0

#4: Tack! Ja den var fin :) Den får jag nog inhandla. Börjar tröttna på den gråvita och vill ha lite annan färg och struktur.

Keramik2023
1

#5: Köpte cs610 idag, vilken härlig lera! Jag kunde inte sluta dreja :) Nu längtar jag tills imorgon när jag ska sätta händerna i den igen!
Jag klurar lite på vilken glasyr som skulle vara fin om man vill glasera en halv mugg eller bara insidan på en skål tex. Vad kan passa fint till den gula ton om man bränner leran till 1250 grader tro

Bo§e
1

#7: Kul att du trivdes med att jobba med den…! 🙂

CS610 är visserligen järnhaltig, men järnhalten är så pass måttlig, att du kan jobba "som vanligt" med de flesta glasyrer som du har.
Kanske kan järninnehållet förändra någon glasyrs karaktär en aning, men det brukar inte bli till det sämre, utan ofta tvärtom…

Tips:
Leran innehåller tillräckligt mycket järn för att "aktivera" rutilglasyren 235915 (dvs "måsskit"), men då kanske du bör bränna i 1240°C, och "lagom" tjockt..

• Redigerat 2023-12-17 17:30 av Bo§e
Keramik2023
0

#8: Tack Bosse för svar! Ja den var verkligen bra att jobba med för mig som är nybörjare. Väldigt följsam tyckte jag. Jag får testa lite olika glasyrer. Ska bli kul. Nu är jag sugen på att prova en lera till: WMS2002 lava. Har du provat den? Ser fin ut då jag vill ha en mörkare lera också. Funderar på om den är svårdrejad.

bjorn.lindberg
1

#8: Jag har använt CS610 rätt mycket för att det är precis lagom mycket järn för en massa olika glasyrer i el-ung.

Bo§e
0

#10: Ja, det är en bra beskrivning. Inte så mycket järn att den blir "störig", utan en ganska behändig järnhaltig lera med brett användningsområde….

Bo§e
0

#9: Hur man upplever drejbarheten hos olika leror är förstås högst individuellt, men jag tror att du kommer att gilla WMS2002. Den innehåller en del 0-0,2 mm chamotte, så den är ganska stabil och bärkraftig.

Skärven blir grå, och "stenliknande".

Men den går att överbränna, så ta det litet lugnt med topptemperaturen….

Keramik2023
0

#12: ok. Tack för tips! Jag ska ta det lugnt :) Leran såg fin ut på en bild jag såg men fanns tyvärr inte där jag köper lera igår. Då vet jag att det går att dreja med den! Tack för tips om ”måsskit’ också. Var tvungen att googla, nybörjare som jag är och den såg spännande ut! Alla tips är guld värda.

Ferruma
1

CS610, är det Cebex kod för Witgert 26?

Bo§e
0

#14: Nej, CS610 är en engelsk lera…

Ferruma
0

Ok!

RudeGirlPottery
1

Jag aktiverar den här tråden eftersom CS610 har utgått ur sortimentet och jag och många kollegor sörjer detta så klart. Dels undrar vi varför, dels är vi nyfikna på vilken engelsk firma som tillverkar/tillverkade den.

Vi är också intresserade av er likvärdig ersättare. Jag reduktionsbränner och den blev vackert brun med lite ”toasted” toner på oglaserad skärv och ibland får den vackra prickar/fläckar under glasyren.

ler
0

WMB Sibelco

Bo§e
0

#17: CS610 kommer från Valentine Clays, men tyvärr vet jag inte vilken beteckning den har där…

Ulla
0

#18: Finns VMB från Sibelco att köpa i Sverige? Jag gillar också CS610 men visste inte att den försvunnit.

_
_

RudeGirlPottery
0

#19: Tack för vägledning!

ler
0

#20 ja det kan alltid ordnas fråga först hos Bohuslera, gamla Bo Ehrlander, jag vet att dom kommer att få WMB och WMB 2505 men det går nog en månad eller så innan dom får det

• Redigerat 2026-09-08 18:44 av ler
ler
0

2502 är det och inte 2505

Ulla
0

Tack för info!

_
_

RudeGirlPottery
1

#22: Kan det vara denna du menar? Efter skröj var den identisk med 610 men i reduktion når den inte upp till 610:s kvaliteter. Inte lika mörk och mustig skärv och inga prickar. Hur den är i oxidation vet jag inte.

https://keramiklera.se/produkt/s-wm-2502-b-forpackning-10-kg/

Sibelco WM 2502 B är en gul-khaki färgad stengodslera med 25%  chamotte med en kornstorlek på 0–0,2 mm. Vid högre bränning går leran från Gul till Khaki. Passar bra till att drejning och mindre modellering. Bränns vid 1000–1280 °C Typ: Stengodslera Brännfärg: Gul-Khaki Chamottehalt: 25% chamotte kornstorlek på 0–0,2 mm. Bränntemperatur: 1280 °C. Krympning vid torkning/bränning: ca 5.8% / 5,5% vid 1200 °C Lämplig för: Lera som är lämplig för drejning eller modellering. Förpackning: 10 kg
ler
0

Ja det är den som många använder till reduktion och salt, vill man ha den mörkare så finns det ju andra alternativ