Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringkeramik-bränningkeramikugnar
Läst 370 ggr
Natsof
1

Gravid keramik

Hej! Jag startade en 6 veckors drejningskurs innan jag visste att jag är gravid. Vi drejade och satt i ett rum för detta mestadels av tiden. Sen så ställdes en alter ibland inne i bränningsrummet där ugnarna är så har gått in där ibland. Sista gången skulle vi glasera och glaseringen var färdig så det vi skulle göra var att bara blanda för det som hamnat botten. Jag använde handskar då min lärare sa att det är giftigt att ta på men sa inget annat om luftburna partiklar. Jag tror ej jag har fått något på min hud då jag använde handskar när jag doppade grejerna. Men nu i efterhand har jag läst att vissa undviker att gå keramikkurser när de är gravida och jag får panik… är jätterädd att jag skadat barnet i magen. Det är också första trimestern. Finns det någon här som kan lugna mig och kanske själv har arbetat med keramik under tiden som gravid? Som sagt det är 6 gånger jag varit där och en gång för upphämtning och då gick jag in i bränningsrummet där de brände saker för ens alster låg där. Jag är så himla orolig och ni som kan detta bäst kan kanske hjälpa mig hur jag ska tänka och om jag behöver vara orolig. Är jättetacksam för svar.

Ulla
4

Hej! Du kan känna dig helt lugn. Det lilla som du eventuellt har fått i dig kan inte ha gjort någon skada. Så giftigt är det inte, inte ens om du fått det på huden.

Det är mycket i vår omgivning som kan vara skadligt om man får för mycket av det. Ta bara att gå in i en rökig lokal. Det är obehagligt, ögonen rinner och det sticker i näsan. Man vet att det inte är bra att vistas i röken en längre tid eftersom det bl a kan ge lungcancer. Men jag tror ändå inte att du skulle känna samma rädsla efter ett kort besök där. Visst är det bra att vara försiktig, men ibland är faran överdriven.

Njut av att vara gravid och fortsätt med keramiken under tiden om du kan. Det mår du bara bra av.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

bjorn.lindberg
1

Håller med Ulla där, det finns inte så mycket super nasty kvar i keramikglasyrerna, i alla fall inte de man kan köpa. Bly och kadmium är borta. I vart fall så har du inte blivit nåt värst exponerad om du varit sex gånger på kurs.

Det finns olika sätta saker kan vara giftiga på. Antingen för att du äter grejorna, vilket jag antar att du inte gjort. Ett annat sätt är gifter kan komma in i kroppen är via huden. För att det skall kunna hända behöver materialet i fråga vara vattenlösligt. Normalt vill man inte ha vattenlösliga ämnen i glasyrer av orelaterade skäl. Materialet hamnar i godset istället för i glasyren vilket mest är ett problem. Man kan tänka att du hade kunna andats in ämnena men om du inte står och jobbar med torra pulver så är det inte speciellt troligt, inte i några mängder i alla fall. Glasyrerna var färdigblandade i vatten av er lärare föreställer jag mig.

Det sista jag kan komma på är att det är mängden som gör saker giftiga. Din kropp kan tolerera små mängder av massor av saker som hade varit skadliga i stora doser. Det gäller nästan alla ämnen som vi omger oss med dagligen, saker som vatten, syre är giftiga i stora doser. Saker som vi normalt associerar med farligt, bly, kadmium, Barium osv kan tolereras om det inte är för mycket.

Om du vill känna dig lite lugnare så kan du be din kurs om en lista på alla glasyrer de använder, sen hör du av dig till leverantören och ber att få säkerhetsdatabladen på dem.

Jag jobbar inte i "industrin" och vet relativt lite om hur glasyrer för konsumenter produceras men jag har en känsla av att de är väldigt säkra nu för tiden. Oklart exakt vilket ansvar tillverkarna har men jag gissar att det är rätt stort för att sälja inom EU. Om en glasyr skulle skada ditt ofödda barn så hade det varit stor skandal och väldigt väldigt jobbigt för ett företag att förklara. Det finns personer här på forumet som vet betydligt mer som kanske kan ge mer precis information om märkningsplikter, skaderisker osv.

ler
0

Nej du ska vara helt lugn, det som kan vara kritiskt i glasyren går inte genom huden men du ska under inga omständigheter vara i ugnsrummet om det finns typ krom i glasyren, ett foster har 50. 000 gånger lägre tolerans mot krom än en vuxen

Keramik2023
1

Hej,

Jag säger det också att du kan vara helt lugn. Jag förstår dock din oro då jag också kände mig orolig över olika gifter när jag väntade mitt första barn.
Barnet är väldigt skyddat där inne i magen. Glasyrer är väl relativt giftfria nuförtiden. Vad jag förstår är det mest när man ska röra ihop pulvret som det är fara vid inandning. Jag tror du får i dig mer gifter om du går på en trafikerad väg än vad du fick på keramikkursen.
Njut av graviditeten.
Hoppas att du känner sig lite lugnare.
Mvh: Åsa

ler
0

Nu måste vi hålla ihop sakerna, vid inandning är det andra förhållanden än vid ångor från bränningen. Jag har sagt det här många gånger förut men säger det igen, jag gjorde ett arbete samman med en överläkare på arbetsmedicinsk avdelning här i Köpenhamn som handlade om gravida i arbete med keramik och där kom vi fram till att det kritiska är bränningen och dom ångor som bildas, vi mätte hur mycket som förångas och krom som sagt är en av dom kritiska ämnena, jag vill inte oroa någon men det är heller ingen mening med att inte säga sanningen!!! Så håll er borta från ugnsrummet ni som väntar barn!!! Det ska nog gå fint även om ni arbetar med lera, tänk bara på normal arbetshygien

Keramik2023
0

Ja man ska inte vara i ångorna från bränning. Tror dock inte det är någon fara då hon bara vart inne en kort stund för att hämta sina alster.

ler
0

Nej så klart inte, säger bara att man som gravid kvinna får hålla paus med keramiken om man måste vara i en verkstad där ugnen är, att få lite glasyr på händerna behöver man inte vara rädd för, kromet är i obränd form helt stabilt och inte giftigt det är ångan som kan bilda andra oxidformer med annan valens som är farligt Cr2O3 är helt stabilt. Förr i tiden när man arbetade med blymönja och andra typer av bly så var det också en stor risk men det har vi ju slutat med. Det som också ångar är typ molybden och koppar, natrium likaså men just natrium är ingen risk. Hudkontakt bör man undvika med typ Nickeloxid och en del andra tungmetaller, men nickel säljs ju inte i Sverige mera så det kan man väl också glömma om man inte har det i lager, men det är då för egen del, hud allergi som nog inte nödvändigtvis påverkar fostret men där är jag ett svar skyldig

• Redigerat 2024-01-07 02:20 av ler
ler
0

Tycker inte att man ska negligera riskerna som ju finns men så klart vill jag heller inte skrämma. Håll er bara borta från ugnsrummet om ni inte bara ska vara där kort tid

Ferruma
1

Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för det lilla du exponerats.

Men, keramikverkstäder använder ämnen som är hälsovådliga. Om jag blev gravid skulle jag pausa min keramiska verksamhet när jag fått beskedet.

Det finns tusentals saker man kan oroa sig för, särskilt som gravid. Man får göra så gott man kan, låt dig inte överväldigas av allt som kan gå fel.

Natsof
0

#8: Ugnsrummet är ett eget rum men där de ställer våra alster vilket innebär att man behövde gå in dit ibland för att leta efter sina grejer. Så man är inne där Max några minuter per gång. Kursen höll på 6 gånger och jag hämtade sedan upp dom där vissa saker stod i ugnsrummet också. Så 7 gånger och några minuter per gång.

Natsof
0

Och ugnsrummet är på samma våning där de hade öppet dörr till. Sen vet jag inte om ugnen var på varje gång. Men rummet vi satt mest i var bara ett drejningrum men som sagt alla rum ligger nära varandra då det var en verkstad.

ler
0

Oroa dig inte

Bo§e
0

Om ugnsrummet är ordentligt ventilerat, borde inga ångor kunna komma ut i angränsande rum….snarare tvärtom…

Och ångorna finns kring ugnen, enbart när det bränns.
Sedan ventileras de snabbt ut, via ugnsrummets ventilation.

Jag instämmer med Ler (#12)….du behöver inte oroa dig.

Vid en trafikerad väg (som nämns i #4) utsätts du troligen för större exponering för skadliga ämnen, (som gummipartiklar och avgaser), än vad du eventuellt kan ha exponerats för i keramiklokalen…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#5: Fråga, publicerade ni studien nånstans? Hade varit intressant att läsa

ler
0

Ja den finns på arbetsmedicinsk avdelning och blir använd på alla offentliga institutioner som håller på med keramik, Danmarks design skola till exempel

bjorn.lindberg
0

#15: OK, vad heter den? Tänkte så man hittar igen den om man vill läsa den?

ler
0

Det vet jag inte vad dom kallar den men om man frågar efter den så får man nog just den

bjorn.lindberg
0

#17: OK, jag får höra av mig helt enkelt