Keramik iFokus

Keramik

Läst 69 ggr
MariaBell
0

Glasera aluminiumoxid

Jag läste en artikel där man på olika sätt lagt till ämnen till aluminiumoxid för att sänka sintring temperaturen. Ett sätt var att tillsätta mangan, ett annat sätt var att lägga till 5% kopparoxid, titandioxid och niobium pentoxid till 95% aluminiumoxid. Genom att göra detta kunde man bränna aluminiumoxid till temperaturer under 1300 grader, ämnet sintrar och bibehåller samma egenskaper som hög hårdhet och bra slitstyrka m.m.

Om aluminiumoxid kan sintra i temperaturer runt 1300 grader så skulle man kunna glasera med stengodsglasyrer! Tänker jag rätt att man har ett hårdare keramisk material som går att glasera? Lite tankar bara :)

ler
0

Jo men varför? Du kan ju inte forma en sådan massa kräver pressverktyg av osedvanlig hög kvalitet och det blir otroligt dyrt

MariaBell
0

Tror jag läste att de 3D printade massan med en blandning av aluminiumoxid och resin för att få till önskad form. Resinet bränner man bort och kvar har man keramiken. Väldigt intressant tycker jag om man kan få fram komplexa, tunna objekt som inte går i sönder och dessutom kan glaseras i stengodstemperaturer :) Kan se flera områden inom detta där man inte behöver använda så stora mängder av materialet.