Skavanker vid glasyrbränning
Jag har nyligen köpt en ny kittec eco 95s ugn och har precis bränt min första glasyrugn. I det stora hela blev jag nöjd med resultatet på glasyrerna, men det finns skavanker som att det tex skiftar en blå ton i glasyren på vissa saker, samt att en glasyr har små ”nålstick” i sig (vit lera utan lavaprickar). Är det någon här som har någon tanke på vad det kan bero på? Och hur man ska tänka vid nästa bränning för att undvika detta?:)
Det är stengods jag jobbar med, skröjat upp till 960 grader och glasyrbränningen till 1240grader med en hålltid på 30 minuter.
Kan du ordna några bilder…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Vilken lera/leror är sakerna gjorda av…?
Den blåa skålen är vit lera med 0,2mm, 25% chamotte.
Och den gula skålen är vit lera utan chamotte
#4: Ok. Kan tänka mig att nålsticken i den blåa skålen kan undvikas om du i stället skröjar i 980°C.
Det är ok att skröja allt gods i 980°C, så du skulle kunna ändra programmet, helt enkelt…
Den gula skålen: Nu spekulerar jag litet, men de blåaktiga slöjorna (?) skulle kunna uppstå vid dålig ventilation, t.ex. om sättplattan ovanför skålen suttit litet för nära, så att skålens insida blivit ett "slutet rum", där ventilationen av ångorna varit begränsad…
Inget av detta är "tvärsäkert", men det kan vara några rimliga spår att följa……
- Redigerat 2024-02-18 16:05 av Bo§e
#5: Tack snälla för svar! Ska skröjbränna högre nästa ugn jag kör och se om det blir någon skillnad:)
Har du något bor i den gula glasyren?