Felmeddelande Rhode enfas
Har en liten 40 L Rohde ecotop ugn som går på enfas. Den fel larmade sist när jag körde en glasyr på 1250. Larmet visar att det förmodligen är utslitna element. Ugnen är bara använd i ca 9 månader men till en kursverksamhet vilket betyder att jag kör ugnen hårt var 4:e vecka med glasyrbräbningar nästintill dygnet runt i 3 v.
Känns det rimligt att elementen är utslitna efter den här tiden?
Eftersom glasyren blev bra trots att ugnen inte gick upp till topp temperaturen (råkade kika in under bränningen och såg då att ugnen hade gått upp till 1050 grader innan den larmade ) kan jag nu köra en skröj medan jag väntar på nya element? (För jag har lite bråttom)
När elementen är bytta är det så viktigt att köra ett inbränningsprogram? Eller kan jag köra en ny glasyr direkt?
Har aldrig bytt element själv och är på Teneriffa vilket är en ö med få experter men tydligen finns det en man som kan byta… men vad är det jag ska dra åt efter ett par bränningar?
Tack på förhand, lite klurigt att lista ut allt själv så uppskattar till tusen för alla råd jag kan få 🤗
Tack / Frida
- Känns det rimligt att elementen är utslitna efter den här tiden?
Känns lite kort, borde hålla ett tag till.
- När elementen är bytta är det så viktigt att köra ett inbränningsprogram? Eller kan jag köra en ny glasyr direkt?
Oklart, jag har kört en skröj efter bytet utan några problem.
- Har aldrig bytt element själv och är på Teneriffa vilket är en ö med få experter men tydligen finns det en man som kan byta… men vad är det jag ska dra åt efter ett par bränningar?
Det är inte speciellt svårt att göra själv om man är lite noggrann. Rohde har instruktioner för hur man bär dig åt. Då kan du passa på och fixa Rohdes kassa montering av elementen. Anledningen att det hänger är för att märlan inte sitter där den skall. Om du har nån som kommer och gör det åt dig finns det, i min erfarenhet, en viss risk att de bara vill ha det gjort så snabbt som möjligt. Med resultatet att de har sönder teglet och inte gör nåt jättebra jobb med monteringen av elementen.
Det är elementklämmorna som man skall försöka dra åt litet till, efter några bränningar.
(Dvs kontaktklämmorna på ugnens utsida, som du lossade och drog åt när du bytte element. Brukar se ut som på bilden)
Klämmorna kan ha en tendens att "släppa taget" en aning när elementen är nybytta, och följden blir då att elementet brinner av vid klämman pga gnistbildning.
Bra att försäkra sig mot det, genom att känna på skruvarna en gång till, efter några bränningar….
- -
Här är en filmsnutt.
https://www.youtube.com/watch?v=gdUa7-L0em8
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-03-02 13:50 av Bo§e
Att elementen är slitna efter 9 månaders användning, är förstås inget toppbetyg, men inte heller så förvånande…
Små toppmatade ugnar har ofta(st) litet marginell effekt, vilket medför att elementen lever ett tufft liv om man jobbar i det temperaturområdet….
Slitagekurvan blir helt enkelt litet brantare och kortare….
Men 9 månader är väl ändå väldigt kort tid? Jag har haft min lilla top 16R nu i många år och har aldrig bytt element och jag bränner nog betydligt mer än vad normala människor gör
#4: Ja, men Top 16R tillhör undantagen, som sticker ut från de flesta "småugnar", och som har riktigt bra effekt/volymförhållande (en av mina favoriter 🙂 )
- Redigerat 2024-03-02 16:02 av Bo§e
#1: tack snälla för dina råd och tankar 🙏🏻
#2: tack snälla Bosse! För bilden och för filmen, Ska titta på den.
#3: Ja, jag har ju kört den ganska hårt.
En fråga Bosse, när jag körde glasyren sist då den larmade blev alla alster fina. Ena glasyren blev inte som den brukar men nästintill. Är det ok att köra en skröj eller glasyr till innan jag får de nya elementen eller är det bara dumt?
Har lite bråttom med att få bränt vissa alster.
#8: Skröjbränna kan du säkert göra utan problem. Det brukar fungera normalt upp till den temperaturen.
Om du kör en glasyrbränning, är det litet ovisst om var den kommer att sluta.
Det kan bli en upprepning av förra glasyrbränningen, men det går inte att förutsäga 100%-igt…..
- Redigerat 2024-03-02 20:12 av Bo§e
#9: Tusen tack för hjälpen!! Så otroligt fint att vi alla får ta del dina och andras kunskaper och erfarenheter 🥰Trevlig kväll.
Här finns en bra hjälp om du vill byta slingorna själv. https://keramik.ifokus.se/discussion/1441238/byta-element-sjalv
#11: tack snälla du ❤️