Keramik iFokus

Keramik

Läst 287 ggr
Mollybusmus
0

Den perfekta transparenta glasyren

Jag är ute efter den perfekta glansiga genomskinliga glasyren till stengods. Jag gillar att måla med engobe och underglasyr. Gillar även att pressa med bokstäver på alsterna så jag tror jag vill ha en relativt tunn glasyr så det instansade syns mycket

Mollybusmus
0

Någon som provat myaco? Är den bra?

Ulla
2

Jag köper tyvärr nästan aldrig någon glasyr utan blandar själv efter något av de recept som ligger i vår receptsamling. Det är inte svårt att blanda själv om du har lust att testa.

Receptsamling

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
ler
0

Vad är en perfekt transparent glasyr? Är det att den inte ändrar färgen på leran eller är det att den inte krackelerar, är så glänsande som möjligt eller att den är så hård att det inte kommer märken efter bestick eller eller vad

Mollybusmus
0

Att den inte ändrar färg då jag jobbar mycket med underglasyrer. Så glansig som möjligt och inte krakelerar.

ler
1

Det är inte så lätt att få alla positiva effekter till exempel så är zinkoxid i glasyren ett ämne som förbättrar glansen men förstör krombaserade underglasyrfärg så det gäller att hitta just den glasyr som passar dig bäst

Mollybusmus
0

Vad tror du om Stengodsglasyr 5015 Transparent från Cebex?

ler
0

Ja det går säkert men på Seemann har dom en speciell transparent glasyr som passar till alla underglasyrfärger jag tror den heter FKCR

Bo§e
1

5015 är en gammal Charlie Österlind-glasyr, baserad på en fransk fritta (som jag tyvärr inte har beteckningen på).
5015, 5915 ("måsskit") och 5955 (vit tenn) ingår i samma glasyrfamilj med gemensam bas.

5015 tillhör den kategori glasyrer som generellt lyfter fram färger bra.
M.a.o. bra till ug-färger, engober m.m…..

Som motpol minns jag att jag i stället brukade rekommendera en glasyr som hette 025 till de som inte ville ha den egenskapen, t.ex. för att få en "vit" lera så vit som möjligt….

Nej, man kan inte få alla egenskaper i en och samma glasyr…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-11 09:00 av Susanne Sundström
  • Redigerat 2024-03-10 17:11 av Bo§e
Anna F K
1

Kanske https://www.decopotterycolour.se/store/p/glasyr-304713/blank-stengodsglasyr-886254 ?
De verkar ju jobba huvudsakligen med engober etc och har bara en glasyr som jag då antar att de maxat för att vara så bra som möjligt för just det.

Blank stengodsglasyr 1220 - 1260°C för ljusa lertyper.Denna glasyren är framtagen för att passa med våra färger.Glasyren är av absolut högsta kvalitet ochär ...
  • Redigerat 2024-04-14 14:20 av Anna F K
ler
0

Den från Seemann är också till för engobe och underglasyrfärg