Fel i ugnen
Hej!
Vi är tre olika grupper som delar lokalen och ugnen och vi har av och till behövt byta elementen.
Vi har svårt att komma överens om vad är det vi/ngn ”gör fel”
Vad tror felet i bilder orsakas av? Kan detta uppstå utan att glaserade gods nuddar elementet? placeras godset för nära elementet? kan glasyr pulvret eventuellt ”spridits sig” på elementet?
Vad kan detta bero på?
Det ser ut som att något föremål råkat "sprängas", kanske vid en litet för snabb skröjbränning, eller något föremål som inte varit helt torrt. och några lerflisor har sedan blivit "kvarglömda" mellan element och vägg. Kanske röd lera.
Lerflisorna har därefter ätit upp elementen och lämnat de här brunsvarta spåren…..
Just så tycker jag att det ser ut…..
När ni byter element är det viktigt att allt "brunt" skrapas bort från teglet, så att det inte börjar fräta på de nya elementen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-03-22 02:19 av Bo§e
Helt enig med Bosse
På bilden ser det ut som att det finns brännskador eller smuts på värmeelementen och i ugnens hörn. Om glaserade föremål kommer i kontakt med elementen när de är heta kan det leda till att glasyren fastnar på elementen och orsakar skador eller kortslutning. Jag körde sublimeringspapper runt rören hemma hos mig (tål värme) går att göra på annat sätt men det finns iaf att köpa typ överallt billigt https://folier.se/produkt/sublimeringspapper-for-muggar-238x98mm-250-ark-s-race/
#1: tack Bosse! Väldigt intressant.
Och vi som trodde att det var glasyren som orsakat skadan… vilket väcker nu en del frågor.
Hur skulle en glasyr skada se ut? Hur ser man skillnader mellan lera/glasyr skador?
Du skriver ”kanske röd lera” … därför att vit lera blir inte mörk vid bränning?
#3: Tack för tipset Shklai!
Man ser ju tydliga klumpar så det är nog inte glasyr
#4: Skador från lera och glasyr kan likna varandra, men här syns det att det legat bitar mellan element och vägg, som elementen har reagerat med.
Järnhaltiga leror reagerar mest "våldsamt", och ger sådana här bruna spår….därav min gissning.
Men även ljusare leror skadar elementen, så det går inte att avgöra tvärsäkert.
Ser helt klart ut som att något föremål har "puffat" och spridit flisor runt om i ugnen, och att man sedan glömt några flisor när man städat upp…
Händer vanligtvis vid skröjbränning, t.ex. om något föremål inte är torrt (vanligast), eller om uppvärmningen går litet för snabbt för något tjock/massivt föremål…..eller båda i kombination….
Bilden: Här finns en skada "ovanpå" ett element.
Det skulle kunna vara glasyr, men kan lika gärna vara lera, som fallit från skadan rakt ovanför…
Det mesta pekar mot att det har hänt ett missöde vid en skröj, och att man sedan inte städat upp ordentligt….
- Redigerat 2024-03-22 13:08 av Bo§e
#7: Tack Bosse! Alltid bra och utförliga svar från dig!
Hej igen!
Jag har ännu fler frågor.
Bilderna nu är från väggen mitt emot väggen där bilderna publicerades förut.
Skadorna ser likadana ut på väggarna. Möjligen ser ut elementen att må bättre på hö sidan ( byttes för 1-2 år?)
Två element planeras nu att bytas på vä sidan.
Ska man åtgärda bara en sida och ”vänta och se”… ”det blir dyrt och vi kört så länge det går” 😥 dixit dom som bestämmer och budgeterar verksamheten …
Men vad borde man göra egentligen?
Man borde byta alla på en gång eftersom när dom är slitna så går det mindre ström genom och dom nya får då större belastning och slits då mycket snabbare
#10: Ja, som Ler säger….
Sedan syns en del stänk och rinningar på steatitrören innanför elementen….
Kan det vara så att rören redan var nedsmutsade innan elementen byttes senast….?
Och inte blev rengjorda…?
Hur som helst inte så lyckat.
När ni byter element, och har rören fria, passa på att slipa bort de bruna stänken och rinningarna, så slipper ni reducerad livslängd på de nya elementen.
Eller, byt rören tillsammans med elementen…
Det kan dock klara sig med slipning.
Allt brunt som kan komma i beröring med elementen måste tas bort…
- Redigerat 2024-03-27 17:10 av Bo§e
#10: Tack för svaret Ier!
- Redigerat 2024-03-27 17:24 av purmamarca
#11: Tack Bosse! Jag tar upp detta med dom som bestämmer OCH gör jobbet.
… och… Glad Påsk 🐣 🌷🐰
Javisst….GP tillbaks….🐰🙂