Lysteraventurin blir svart
Hej,
Har nu bränt lysteraventurin från Tärn flera gånger men det blir inte bra.
Har testat med:
50 grader 2 h, därefter full fart t 1300, håll 2 timmar (helt tokigt program men det startades av misstag). Glasyren blev fult brunflammig.
Igår körde jag istället:
0-1240 på 3 h, därefter håll 15 minuter och sedan avstängning. Glasyren blev nästan svart.
Någon som har förslag på annan Brännkurva? Skulle gärna vilja få lite mer rött i den 😀
Så här avbildas glasyren på Tärns hemsida.
Om den blev för "svart", kan det vara så att glasyren är litet för tunt pålagd….?
Känner inte till just den här glasyren, men aventuringlasyrer brukar allmänt kräva en viss tjocklek….annars blir de lätt monokromt "coca colafärgade", utan kristaller…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-04-08 14:00 av Bo§e
Ja helt klart att det är tjockleken som krävs
- Redigerat 2024-04-08 14:52 av ler
#2: innebär det att jag ska låta glasyren vara tjockare eller doppa mer än en gång?
#3: Om det går att doppa två gånger utan att det undre lagret "lyfter", kan du prova det till att börja med.
Men när du testar, dubbeldoppa bara den övre delen av föremålet, eftersom det kan bli rinnigt.
Men du kan lika gärna "ta bort" en del vatten från glasyren, så blir tjockleken jämn.
Aventuringlasyrer är av naturen litet rinniga, så det är bra att vara försiktig, innan man hittar rätt med tjocklek och temperatur…så en liten varning….
Det spelar väl inte så stor roll hur man får det tjockare men att nöja sig med ett dopp är säkrare än att doppa två gånger
Liknar egentligen inte riktigt äkta aventurin men fin ändå
Jag minns när jag för väldigt många år sedan, för första gången testade Finn Lyngaards aventurin för lergods (ur Keramisk Handbok).
Enkel: Kvarts, Borax, Järnoxid.
Jag häpnade över alla kristaller, vilket då var helt nytt för mig…..🙂
Men, ack så rinnig…!
Och den höll sig inte länge i burken innan den kristalliserades och blev obrukbar…
Ja det var bara en liten parantes…..🙂