En andra glasyrbränning
Hej!
Förra glasyrbränningen fick jag ut en vas som hade områden med väldigt tunn glasyr. Jag tänkte därför se om det går att lägga på lite mer glasyr och glasera om den. Dock är det lite tidsbrist då det är en bröllopspresent så jag är lite orolig för att den ska gå sönder eller bli väldigt ful.
Därför tänkte jag höra om någon har bra tips för att lyckas med detta? Vilka risker som finns. Och om man ska ha samma program som den första glasyrbränningen?
Tack på förhand!
Du får värma vasen och spruta på glasyren så ångar vattnet bort och kanske du måste göra det ett par gånger, och var försiktig med avkylningen så öppna inte för snabbt
#0: Jag håller med Ler. Det som har funkat bäst för mig är att värma upp föremålet och sedan spruta på ny glasyr. Medan objektet är varmt så torkar glasyren direkt och fastnar. Men var försiktig. Om du sprutar för mycket glasyr så att den inte hinner torka så rinner den av. Samma sak händer om vasen har kallnat.
Om du använder penselglasyr kanske det går att pensla på ett extra varv??? Testa.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2024-04-12 13:18 av Ulla
Tack för tipsen! Jag har dock inte verktyg för att kunna spruta på glasyr så får nog testa att doppa eller pensla på.
Vet ni förresten om det större risk att glasyren rinner under en andra glasyrbränning?
Nej det rinner lika mycket
Om man är snabb med att doppa det heta föremålet så brukar man få ett tunt lager glasyr som fastnar. Det kan bli bra. Det går däremot inte att doppa en gång till för att få det tjockare.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Blanda trälim i en liten del av glasyren, droppvis tills blandningen tjocknar. Dutta på med pensel. Bränn om
#0: Det går utmärkt att värma upp godset till 100-120gr och häll i några centiliter sirap
i glasyrbehållaren på sprutan och spruta på. glasyren torkar direkt och sirapen gör att glasyren blir hårt så det går att hantera krukan utan att glasyren fastnar på fingrarna.