Sprickor inuti alter
Hej,
Ett väldigt fint huvud…! Är det i "naturlig storlek"…?
Det är omöjligt att förutsäga om sprickorna kommer att gå igenom.
Men en sak kan vi vara säkra på…..att försöka fylla dem med något, skulle inte hjälpa.
Vad du kan göra, är att lägga in ett riktigt långsamt skröjprogram, ungefär som visas på bilden.
Jag vet inte vilken styrutrustning du har tillgång till, men den bör ha åtminstone 4 programmerbara segment.
Det är ett ganska extremt program, som tar ca 2,5 dygn, vilket kanske verkar mycket, men om du är mån om att rädda skulpturen, är det nog inget läge att ha bråttom.
Kan inte garantera något (!), men att köra ett sådant här långsamt brännprogram, ger i alla fall en chans att det kan lyckas.
Om skröjbränningen lyckas: Försök inte bränna skulpturen i stengodstemperatur. Då kommer sprickorna (nästan garanterat) att expandera och gå igenom, när leran sintrar/krymper.
Låt den förbli en lergodsskulptur.
Om sprickorna ändå går igenom, kan du göra en "lagning" i efterhand, med spackel, och sedan förslagsvis patinera skulpturen på något vis, vilket kan bli helt ok, eller rent av väldigt bra…🙂
Se bara till att huvudet är 100% torrt när det sätts in i ugnen.
Och, det är helt ok att sätta in annat skröjgods i den här bränningen, så skulpturen behöver inte brännas "ensam"…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-04-21 15:36 av Bo§e
Tack för snabbt svar Bo§e!
Den är ca 1/3 så stor som ett "naturligt" huvud.
Jag har inte tillgång till någon ugn i nuläget, men fokuserar på att försöka få ihop några alster först innan jag hör mig för om hyr plats eller liknande.
Men jag tar till mig dina tips/rekommendationer inför framtiden. 😊