Keramik iFokus

Keramik

Läst 212 ggr
kyrkerud
0

vit tennglasyr blir rosa i bränning

Hej,
efter flera misslyckanden att få fram en fin blank tennvit glasyr har jag äntligen lyckats, gjort glasyrprover med olika leror, bränt i 1240/1250. Så jag lade på den på mattallriker som jag ska ge bort i present. Och öppnade ugnen igår kväll för att ta ut ljusrosa tallrikar. I glasyrugnen fanns även ett fat med blå/lila engobe, oglaserad,skröjbränt tidigare.Kan det varit anledningen till att allt blev lite svagt rosa? Det fanns även en kopp med den vita glasyren inuti, den blev inte rosa.
Tack för reflektioner!

Plena
0

Det låter som den blå/lila engoben innehåller innehåller krom som färgar tenn rosa. När det inträffat hos mig (har en svart köpeglasyr som uppenbarligen innehåller krom) så brukar det endast ske på utsidan det är som att luften inte cirkulerar inne i muggar.

kyrkerud
0

#1: Hej och tack för ditt svar!
Ja, det är nog så. Jag jobbar aldrig med engober, brände fatat åt en kompis som inte har en ugn. Mycket man ska tänka på…men man lär sig alltid något på sina misstag!

ler
0

Vet du vad det är för färgkroppar som används krom- tenn röd och kobolt?

• Redigerat 2024-04-24 12:14 av ler
Forma
2

Jag gör min vita Tennglasyr med låg Calciumhalt, då kan den inte bli rosa även om det skulle finnas kromrester i ugnen.

ler
1

#4 ja klart bästa sättet.

Plena
0

#4: Fiffigt, den kunskapen var för en hög nivå ;) för att jag skulle satt det i samband. Då kanske jag får fundera över en annan tennvit som inte har så mkt calcium som den jag har nu (och först får jag försöka identifiera vilka ämnen som innehåller mkt calcium)

ler
2

Krita och wollastonit, dolomit är ju också kalcium i