Keramik iFokus

Keramik

Läst 177 ggr
ingvar
0

Litiumaluminiumsilikat

Hittade i mina gömmor
Litiumaluminiumsilikat.
Undrar just hur jag kan använda det?
MVH
Ingvar

Bo§e
0

Kan det vara Lepidolit….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ingvar
0

Litiumglimmer?

ingvar
0

Undrar om man kan använda det som litiumkarbonat tro.
Har några kilo….

Bo§e
0

Tänker att man borde kunna använda det som litiumkälla, även om det också tillför "kaolin", som man då får räkna med…..

Minns att vi sålde ett slags "litiumaluminiumsilikat" i form av Lepidolit….men det stod då Lepidolit på påsarna.

ler
0

Kan vara spodumen men om det är det eller lepidolit beror bara på hur mycket Si det är i men klart att du kan använda det till glasyr

Bo§e
0

#5: Ja, Spodumen är också möjligt….

ingvar
0

Tack för svar.
Gissar på Lipidolit, det är sålt av Brodab.
Ser att Lipodolit har formeln: K(Li,Al)3(Si,Al)4O10(F,OH)2

L.A.E
0

Kom på att jag hade något i källaren och fann då ca 15 kg Leukophillit från Österrike minst 30 år gammal

Är det samma som ? Lipodolit har formeln: K(Li,Al)3(Si,Al)4O10(F,OH)2

ler
0

Ja jag är inte säker på vad det är men kan det vara någon typ kalkspat från bergen där i österrikiska alperna? Det finns ju också Leukhophyllit som är moskovit mineral med kvarts

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Spännande..! Nej det är inte lepidolit.

Här kan man läsa litet.
Tyvärr på ungerska, men använd översättningsfunktionen.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Leukofillit

Tydligen i huvudsak något slags metamorft silikat, med skifferstruktur…..

Det var nytt för mig….

(När jag googlade, nämndes någonstans att man t.ex. tillverkat golv av det här materialet…)

• Redigerat 2024-04-26 20:48 av Bo§e
ler
0

Och tillsats till drejlera

L.A.E
0

#11: Jag hittade firman på en av påsarna, köpte det visst 1984 . Schauer & Co. Vienna/Austria var ett keramikföretag som grundades år 1900 av Anton Schauer.
Leukophyllit, å andra sidan, är en grupp ljusa, blekta phylliter med varierande sammansättning. De bildas genom hydrotermisk metasomatos och har ett vitt glänsande och tunt bladliknande utseende. Namnet kommer från de grekiska orden för “vitt” och “blad” och betyder bokstavligen “vitt blad”

Leukophylliter är lätta, fina skifferstenar som består av en blandning av kvarts och muskovit och innehåller även klorit, disten , apatit och zirkon

Leukofyllit , även pyknofyllit , är en blandning av klorit , sericit och talk

Kan det vara så att Leukophyllit tillsätts leran för att göra ugnseldfast gods ? ? Kanske i en glasyr ?

• Redigerat 2024-04-27 09:01 av L.A.E
ler
0

Ja eftersom det är magnesium i så får man en bättre massa som tål värmeväxlingar, liksom man kan använda ren talk

Bo§e
0

#13: Även Cordierit är väl ett material med liknande användningsområde…?

Har för mig att Massemühle Wagner använde det i sin lera "802/1", som var framtagen speciellt för ugnseldfast husshållsgods.

• Redigerat 2024-04-27 15:49 av Bo§e
ler
0

Ja det är ju så, om man har magnesium i så blir det typ samma sak.

L.A.E
0

Vilken mängd behöver man blanda in för att få ett ugnseldfast gods ? har helt glömt bort mängden

ler
0

I normala leror även porslin är det ca. 10%

L.A.E
0

#16: Okej ca 10% då ska jag testa lite när jag får tid över, tack för tipset Ler