Keramik iFokus

Keramik

Läst 321 ggr
Bagossa
3

Lyckad glasyr

Hej alla läsare!

Detta forum handlar mycket om saker som inte går så bra, så jag tänkte dela med mig lite av vad som har gått bra.

De senaste månaderna har jag letat efter glasyrer på Glazy med varierande resultat. Mina krav just nu på en glasyr är inga ovanliga ingredienser och kona 6.

Jag hittade detta recept och tänkte "äh vi provar":
https://glazy.org/recipes/340292

Som en lite mera erfaren keramiker ser man snabbt att det är en kristallglasyr, så bilden på Glazy ser lite felaktig ut. Första omgången gjorde jag helt enligt recept och blev positivt överraskad. Mitt kona 6 program har en 20 min soak vid maxtemp och ugnen är välisolerad.

Sedan sneglade jag på detta recept som är likt:
https://glazy.org/recipes/201167

Jag testade ett föremål med Moon crystal med kopparoxid 3,25% och ett med kopparoxid 3,25% samt 6,25% röd järnoxid. Med inspiration av Bills Best.
Båda två sprayades på med tunnare aplicering längst ner. Båda hade en "glaze catcher". Det rann knappt något, men blev kanske lite för tunnt längst ner, som man kan se i bilden där jag slog av ringen som satt i botten på den gröna. Den bruna blev bra ända ner till fotringen.
OK, en negativ sak. Den gröna har efter några dagar fått några sprickor i botten vilket kan indikera dålig kompabilitet med leran (vit stengods). Den bruna har inte spruckit. Jag ska testa att glasra en i vitt porslin med den gröna Moon crystal och en stengods med Bills best för att se om det hjälper. Jag får för mig at bor-innehållet i Bills Best kan hjälpa det. Tyvärr går jag ifrån principen "inga ovanliga ingredienser" med Gertsley borate. Ett test med lite mera kiseloxid i Moon crystal på stengods skulle kanske hjälpa om jag förstår det rätt. Men det får vänta lite.

Våga prova kristallglasyr! Kul!

• Redigerat 2024-05-08 16:33 av Bagossa
Bagossa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här kommer bilderna!

ler
0

Fint och kul att du testar

Ulla
0

Den gröna påminner om en mossig sten. Jättefin!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bagossa
1

Tack!

Nu har jag provat allt samma men med vitt porslin istället för vit stengods. Krackeleringen försvann men glayeren blev lite mindre detaljerad. Jag antar att "orenheter" i stengodset påverkar vart och hur kristallerna bildas.
Jag chansade på att skippa glasyrfångaren vilket gick bra. Det rann ca 5mm.

ler
0

Ja varje liten ojämnhet är en grodd för en kristall, det är grunden till att det är bättre att använda porslin än stengodslera. Det gäller om att få så få kristaller som möjligt förenklat sagt, och så hitta en Brännkurva som skapar då stora kristaller som möjligt. Man kan med fördel engobera stengodsleran om man vill arbeta med det, tre delar kaolin och en del ball clay om jag minns rätt men det går ju lätt att justera med mer eller mindre mängder av varje.

Bo§e
0

#4: Försöker komma på (spånar) varför det blev riklig kristalltillväxt upptill på skålen, och mindre nedtill….?
Kan det bero på att skålen blev "svampad" däruppe, vid beskickningen, men inte längre ner…?
Eller har det med glasyrens tjocklek att göra…?

Perfekt kontroll på rinningen…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bagossa
0

Jag har "internet forskat" en del på Kristallglasyrer och de flesta siktar på få men stora kristaller. Jag har gjort ett program till ugnen men inte provat det ännu. Hade jag kört dessa föremålen i det programmet hade de nog sett konstiga ut. Samtidigt gillade jag att det blev en detaljerad och oförutsägbar yta. I min forskning hittade jag Lasse Östmans glasyrer. Och jag tycker att jag är han på spåren där. Kanske blir det ett test för att göra glasyren mera matt likt hans. Nästa test blir dock att testa ett helt annat recept för att se vad skillnaderna är. Istället för att experimentera själv med ingredienserna.

Tack för tipset. Engobe ska jag prova. Jag såg någon annan som färgade in sin engobe för att ytterligare öka kontrasten mellan kristallerna och botten.

Efter många misslyckade glasyrtester är jag iallafall glad över hur denna glasyr blev.

Bagossa
0

#6: Jag har beskickat samtliga ytor med ett metall-sken för att få en så perfekt jämn yta jag kunde åstadkomma. Jag kan inte förklara annat än att jag sprutade tjockare längre upp, dock inte så tunn rand som syns i bilden. Insidan påminner om utsidan. Men inuti gick jag all in och sprayade tjockt.

Jag har perfekt koll pågrund av ren tur antar jag. Många timmar har gått ner i att se vad andra har gjort men jag hade tur också. Om jag ändrar till ett mera traditionell kristall-program kommer rinnet säkert bli mera påtagligt.

Nu har jag slut på skröjade alster så fortsättning följer om flera veckor tyvärr.

ler
0

Nej det blir inte mera rinnigt i ett kristallprogram! Man kör upp till topptemperatur och så skall det kyla av snabbt till exempelvis 1140 grader och där kan man ha en hålltid och så ner igen till typ 1020 med hålltid och sedan skall det vara lång tid mellan 900-700 grader. Man kan om man vill köra upp igen till under topptemperatur, kan vara vilken som helst temperatur mellan 800-under din slut temperatur. Om man kör upp och ner så kan man skapa ringar i kristallerna

ler
0

Här ett exempel på ringar som beror på att det gått upp och ner

Bagossa
0

Aha ok! Så upp och ner för ringar och hålltider för större kristaller. Då ska jag ändra mitt program och skapa platåer istället.

ler
0

Ja det roliga är att jonfärgningen i kristallgittret ändrar färg vid olika tillväxttemperatur så man kan med bara en oxid få olika färger i kristallen

Bagossa
0

Ok då får jag ytterligare en faktor till att experimentera med.
En fundering jag har är hur olika Kristallglasyrer har fått sina "cone" nivåer. Jag tycker recept som ser mycket lika ut kan få olika temperaturer. Kan det vara som du skriver att temperaturen bestämmer färgen? Jag tänkte att det hade med värmearbetet att göra.

ler
0

Nej nu missförstod du mig tänker jag. Färgningen i olika temperaturer har inget med smältpunkt att göra. Men hur högt en glasyr bränner beror på hur mycket kvarts och aluminiumoxid det är och vilka ämnen i basgruppen som finns. Naturligtvis finns det andra faktorer också så som kornstorlek och hur sammansatta dom ämnen som är i glasyren är, desto mera sammansatta dom är från början desto bättre smälter det

• Redigerat 2024-05-12 21:30 av ler
Bagossa
0

Ok då förstår jag.
Jag vill inte gå mycket över kona 6 för att spara på ugnen. Så recept som är högre än 6 har jag valt bort.
Tack för informationen!

ler
0

Spara på ugnen? Vad är det för en ugn då som inte klarar högre temperatur?

Bagossa
0

Jag har läst att det sliter mera på framförallt elementen att bränna vid högre temperaturer.

ler
0

Men ugnen är ju gjord för att kunna göra det och du begränsar dina möjligheter väldigt mycket och det är tråkigt! En kristallglasyr måste ju vara HELT löst så desto högre temperatur desto lättare är det att få en riktigt bra glasyr

• Redigerat 2024-05-12 22:16 av ler
ler
0

Om det var jag som skulle göra ett recept på det så skulle jag slopa Gerstley Borate, bor i en kristallglasyr är ingen fördel, bättre att ha en ren alkalifritta och zinkoxid och något lite kaolin. Om det nu ska vara zinksilikat kristaller, finns ju många andra typer också med helt andra typer av kristaller

• Redigerat 2024-05-13 00:07 av ler
Bo§e
0

Här är en kristallglasyr, hämtad från boken "Glazes for the studio potter", av Emmanuel Cooper och Derek Royle.
Alkalifritta, och mycket zink.

"Don't Panic" (Douglas Adams)