Äldre styrenhet för ugn, trasig?
Hej, någon som kan hjälpa identifiera fel? Styrenheten, se bild, har varir seg att starta en tid, krävt flera omstarter för att gå igång. Nu verkar det vara stopp. Första tidfördröjningen är på 0 men systemet kör inte igång. OTS blinkar! Hittar ingen manual och styrenheten har inget namn (äldre vanlig modell dock)
Har haft isär för att kolla lösa lödningar etc men inte hittat något.
Tacksam för alla ledtrådar!
Mvh / Bosse
Styrenheten ser ut att vara en "Cerama 2001".
Jag vet inte så mycket om den, men kontakta Cerama, så borde de kunna hjälpa till.
Där kan du säkert också få tag på en manual.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Möjlig ledtråd:
"OTS" error kan bero på trasigt termoelement, eller annat avbrott längs givarkretsen.
På din bild ser det ut som att ingen temperatursiffra syns i displayen, vilket då bekräftar just detta….
- Redigerat 2024-05-18 15:43 av Bo§e
#2: Hej Bosse, tack för ledtrådar!
Cerama 2001 - Ja det stämmer nog, ugnen kommer därifrån också, dock från 80-talet. Stämmer också om temperatursiffra, när den visar startar den upp och går sedan ok hela vägen. Enda problemet hittills har varit att få igång den, dvs enligt ditt tips att få kontakt med termoelementen. När den är igång har den aldrig fallerat vilket väl tyder på att termoelement är ok och felet ligger sas på vägen?
Den visade så småningom temperatur även denna gång och startade därefter, bränning är nu klar. Detta har hänt säkert 5-6 senaste gångerna, den har startat allt mer "motvilligt" efter flera omstarter. Ibland har det räckt med att koppla ur trefaskontakten ett par gånger. Denna gång öppnade jag till slut styrenheten (med strömmen urkopplad 😄) kollade, blåste rent, putsade lite runt ett batteri som ärgat lite (ett batteri borde väl ta slut sedan 1985?) Hittade alltså inget felaktigt, därefter gick den igång. Problemet finns alltså kvar och jag vågar numer inte lita på grejerna.
Om det var ett glapp/dålig kontakt någonstans i givarkretsen borde det väl dyka upp även under bränning? Samma antar jag om det vore trasigt/glapp termoelement?
Kan det finnas en krets i styrenheten som bara används vid starten?
Ps, det var jag som hade, och fortfarande har problem med elektronikbox till Brentskiva. Enda lösningen tycks vara en ny box från USA, hittar tyvärr ingen som kan testa vilken komponent som är trasig.
Mvh
Bosse Lundaahl
Knepigt.
En inte alltför ovanlig orsak till slumpmässiga glapp i givarkretsen, är multikontakten med skruvfattning, där styrenheten är ansluten till ugnen.
Prova att "motionera" den genom att dra ur och sätta i den några gånger (fast det kanske du redan har gjort…?)
Brent elektronikbox: Du fick ett PM.
- Redigerat 2024-05-18 21:48 av Bo§e