Cirkelledare
Hej!
Någon som har erfarenhet att vara cirkelledare på kvällskurs?
Har fått frågan och tycker det vore kul att prova. Vad ska man tänka på? Vad kan man förvänta sig/ska man ta betalt?
Detta är genom en sk vuxenskola.
Tacksam för tips och råd!
Ta betalt? Ja så klart. Men det är väl fasta timpriser man får på sådana kurser, jag har själv haft en hel del kurser och tänker att du så klart ska prova på det. Vanligt förberedelser du får ha en plan på vad dom ska gå igenom
Kanske va otydlig i mina frågor. Såklart jag ska ta betalt, men hur mycket brukar man få? Jag ser det som att det är kul att dela med sig av kunskap men vill gärna att det ska kännas ”lönt” också eftersom jag får åka en bit för att komma till lokalen.
Fler som har erfarenhet och tips?
Tack på förhand!
Jag jobbade för flera olika studieförbund under många år, men det är väldigt länge sedan, och därför är mina erfarenheter kanske litet inaktuella.
Mycket kan ha förändrats genom åren.
En sak som jag minns, är att antalet nedlagda timmar inte gick ihop med antalet betalda timmar.
Jag fick spendera en hel del tid "vid sidan om", helt enkelt för att få det hela att fungera, så att kvaliteten på själva studiecirkeln inte blev lidande under krånglande ugnar, och mycket annat som kunde dyka upp…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-05-22 14:01 av Bo§e
Då jag har undervisat så fick jag lön med multiplikationsfaktor 1,6 så att förberedelser var med i lönen
#4: Ja, det låter som ett vettigt sätt att hantera det.
Detta får man kolla upp med det förbund man tänker jobba för.
Som sagt är mina erfarenheter kanske litet "daterade" jämfört med dagens situation (?), och dessutom jobbade jag i flera småkommuner, där studieförbunden inte hade egna keramiklokaler.
Där hyrde studieförbunden in sig i olika skolors bildsalar, där det fanns en ugn.
I flera fall, "hamnade" jag i bildsalar, där ugnen länge stått övergiven och bortglömd….och inte sällan trasig, vilket ingen på skolan kom ihåg, osv…😬
Det kunde m.a.o. vara litet bökigt att komma igång med en fungerande kurs på vissa ställen….
Så kunde det vara då, men jag förutsätter att situationen är litet bättre idag….
- Redigerat 2024-05-22 19:05 av Bo§e
Det fungerar nog litet olika idag också. ABF tex hyr in sig hos oss i Akalla By. Sedan anställer de kursledare som får betalt efter fasta timpriser.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det brukar väl vara ganska bra timlön men å andra sidan så kan det kanske vara svårt att få nog timmar om man nu vill leva av det