Proppen går med nya slingor
Jag har en toppmatad keramikugn av spanska märket tecnopiro. På senare år har den varit seg och tagit evigheter på sig att komma upp i temperatur,1230 grader, för att senare inte komma upp till önskad temperatur. Jag beställde därför nya slingor från företaget som jag själv satt dit. Vid första användningen startade den fint men jag upptäckte efter någon timma att proppen gått då den delar med vattenpumpen ( har ugnen på landet i en separat stenbod) och det inte kom vatten från kranen. Vad kan det vara för fel? Det jag vet med mig är att jag lämnat ändarna på slingorna lite längre än innan. Kan det påverka?
Det spelar ingen Roll om enden av slingan är lite längre, är det inte bara överbelastning?
- Redigerat 2024-07-08 08:49 av ler
Om du lämnat extra långa "stumpar" vid klämmorna, påverkar det förstås inte effekten, men någon utstickande trådstump kan ha råkat komma åt metallen någonstans på ugnens baksida, vilket då orsakar kortslutning, och proppen går….
Börja med att kolla detta.
Sedan finns förstås andra möjligheter, t.ex. att elementen blivit felkopplade inbördes…..
Eller att någon klämma blivit dåligt åtdragen, och elementet därför brunnit av vid klämman, och den strömförande "stumpen" lossnat och hamnat mot metallen på baksidan och orsakat kortslutning….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-07-08 10:46 av Bo§e
Tack för utförligt svar Bosse. Jag kanske var lite väl modig att göra det själv.. Mycket som kan gå fel…
Ska kolla det du nämnt. Hoppas inget bränt av.
Tusen tack!
#1: Verkar som jag inte fick iväg svaret till dig tidigare idag. Jag tänker väl mer som så att om de gamla slingorna fungerat utan att någon propp gått kanske jag gjort något fel även om jag försökt var ytterst noggrann.
#5: Ja, jag menar "locket", och det som sitter innanför.
Kolla att ingen "element-ändstump" kan komma åt någon metall, inklusive locket.
Stumparna får heller inte komma åt varandra.
Kolla också om något element har bränt av vid skruvklämman (vilket vi inte får hoppas…😬 )
Om allt ovanstående är ok, och proppen ändå går, kolla att du kopplat elementen rätt inbördes….
En annan fråga: Har ugnen fungerat tillsammans med den vattenpumpen tidigare…? Räcker säkringarna till båda…?
- Redigerat 2024-07-08 15:20 av Bo§e
Har du bytt element i ugnen tidigare, eller är det dom gamla elementen
som är kvar sedan du kanske köpte ugnen begagnad?
Vid slitna element, går effekten ner, och dina säkringar har klarat effekten
precis. Med nya element, går effekten till att börja med upp, och om
det är avsäkrat på gränsen, är det en möjlig anledning, men bara en teori.
Hur många kw är ugnen på, står på typskylten.
Man kan med hjälp av en "Tångampermeter" läsa av vilken effekt ugnen i
verkligheten har, och sedan räkna ut hur många amper ugnen kräver.
Ingvar
#7: Mycket troligt att det är som du skriver. Ugnen är på 10kw. Har 16 ampere säkringar och vet att det är på gränsen. Har bara bytt ett element i ugnen som gått av. Annars är det samma element som då jag köpte den begagnad. En elektriker ska komma i dagarna och mäta.
Tusen Tack för ditt engagemang. 🙏
#8: Och så vattenpumpen ovanpå det……på samma säkringsgrupp….
Ja, det är nog så…
- Redigerat 2024-07-10 23:07 av Bo§e
Ja det måste nästan vara så även en kaffebryggare kunde stjälpa lasset. Du får nog antingen säkra upp eller köra ugnen på egen ledning
#10: Jag har fått säkra upp till 20 ampere. Igår var elektrikern här och mätte. Ugnen kräver 16 ampere så det är det såklart kört med 16 ampere säkring. I natt ska jag provköra. Hoppas det kommer att fungera.🙏.
Det låter fint, och med 20A så går det säkert bra