Hjälp - Error 1 (Rohde 95 TES)
…..ny ugn (Rohde 95 TES) köpt av Brännpunkt som jag kontaktat och hoppas att de hör av sig snarast.
Inbränning och Skröjbränning funkade fint. Idag startade jag första glasyrbränningen som slutade i Error 1 vid 872 grader som innebär nedan, varav alla verkar väldigt konstiga.
Ugnsdörren/ugnslocket är inte helt stängd/stängt
Defekt dörrkontakt
Dörrkontakten måste justeras
Avbrott i matningen till värmespiralerna
Värmespiralerna för gamla
En fas saknas i matningen
Kontaktor defekt
Jag upptäckte inte felet förrän ugnen sjunkit till cirka 735 grader och jag startade då om direkt men med 150 h/timme istället för 240 h/timme.
Den kom igång fint och steg i temperatur men vid cirka 868 så började temperaturen dala och jag stängde av innan larmet skulle starta igen.
Jag har inte öppnat lock mellan försök 1 och 2.
Vad säger er erfarenhet att detta kan vara och vad kan jag göra?
En sak fattas i listan här ovan: Propparna…!
Har du kollat dem…?
(Fast det kanske du redan har gjort…?)
Om en propp går blir det ju "En fas saknas i matningen" enligt listan…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-08-01 22:58 av Bo§e
#1: I proppskåpet ser allt fint ut :-)
#2: Ok. Några symptom att observera:
Vid problem med lockkontakten, stänger allt
tvärt av och temperaturen börjar dala direkt.
Om en fas saknas, börjar temp.ökningen först att "sega", och bli gradvis långsammare, för att till slut larma, när den "tröttnat"….
#3: Då tror jag på lockkontakten, se Brännkurva på försök 1.
På försök 2 så dalade temperaturen och jag stängde av, så den kurvan ser man inte så mycket på.
#4: Ja, det ser ju onekligen "tvärt" ut…!
Beror förstås på hur noggrant grafiken ritar kurvan, men det ser ut som om något har hänt plötsligt, med alla tre faserna.
Nästa test skulle då kunna vara att tvinga lockkontakten i "on"-läge, med tejp, ståltråd, eller något annat uppfinningsrikt 🙂, och sedan köra ett brännprogram.
Om det då fungerar ok, behöver lockkontakten justeras.
#5: Jag vet tyvärr inte vad en lockkontakt är för något. Var sitter den?
Är det låsspärren som man kan sätta ett lås i för att hindra någon öppna locket?
- Redigerat 2024-08-01 23:38 av yland
#7: OK, tack, jag kollar imorgon och berättar hur det går.
Jag hittade också tråden som pratar om detta:
"Strömavbrott vid glasyrbränning" från 2023 som nämner detta.
- Redigerat 2024-08-01 23:49 av yland
#7: Det var lockbrytaren som orsakade felet! Tack till dig Bosse och också ett tack till Brännpunkt som också tippade att det var lockbrytaren samt skickade en instruktion för hur jag skulle justera den.
Min första glasyrbränning har gjorts utan felmeddelanden, jippie!
Ugnen är på avsvalning, kanske kan jag öppna imorgon kväll redan eller så får jag vänta till måndag morgon för att få skåda resultatet.
👍