Keramik iFokus

Keramik

Läst 291 ggr
Keagus
0

Färgpigment

Hej,
Hittade en låda torra pigment i min pappas efterlämningar, inköpta i en nu nedlagd färghandel. Kan man använda dessa som färgsättning i glasyrer? Som färgkroppar?
Där fanns bl a guldockra, bränd o obränd umbra och terra, grönjord, ultramarin,
dalablå, caput mortum, gul crom, kimrök, engelskt rött
Tacksam för svar från någon som vet.
mvh Kerstin

Bo§e
0

Vissa av dem skulle kunna vara intressanta, dvs
om de är äkta, och inte syntetiska.

Tyvärr har det i många år sålts syntetiska "naturpigment", med samma namn och utseende som originalen, parallellt med äkta, så det enda sättet att skilja dem åt är att provbränna dem.

Testa i både lergods- och stengodstemperatur.

Om pigmenten är äkta, får du ändå räkna med att de ändrar färg en del när de bränns.

Kimrök kan vi utesluta på en gång, eftersom äkta kimrök är sot, som ju brinner upp lätt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-08-05 16:48 av Bo§e
Keagus
1

#1: Tack för svar. Jag tänkte börja testa med jordfärgerna och hoppas att de funkar.
Ska bli spännande!
Det tar nog ett tag innan jag bränt några, men uppdaterar resultatet

Bo§e
0

Med de pigment som eventuellt inte brinner bort, kan du som nästa steg prova att lägga litet transparent glasyr ovanpå…

keagu
0

#3: ok. Tack

LiteSi-LiteSå
0

Det låter egentligen mest som konstnärspigment. Väldigt osäkert hur det blir efter hög temperatur.

Bo§e
0

#5: Ja, och numera är de ofta syntetiska, om inget annat nämns…..
Men påsarna kanske är gamla, och äkta…?

ler
0

Alla jordfärger ändrar färg och ger som regel en färg som liknar den som man får från järnoxid, så det blir inte så som det ser ut nu

Bo§e
0

#7: Ja, det stämmer.
Järn i olika former är den "bärande" delen i jordpigmenten, och vid bränning "kokar" allt ner till den gemensamma nämnaren, dvs järnet.
Resultatet kommer att hamna inom jordfärgskalan, och inte likna innehållet i påsarna.

Men det kan ändå uppstå intressanta variationer i järnets uttryck, eftersom jordpigmenten även innehåller lerämnen m.m.. som kan skapa oväntade bindningar.
Det är värt att prova.

• Redigerat 2024-08-09 11:09 av Bo§e