Keramik iFokus

Keramik

Läst 132 ggr
Marty Ceramics
0

Rekommenderas Gladstone glasyrblandare?

Är det någon som har erfarenhet av en sån här gladstone glaze mixer? Jag antar att de är tänkta att användas både till när man gör glasyren första gången och till när en glasyr har sedimenterat och bildat en enveten kaka i botten?

Jag ser framför mig att man kan sätta igång den när och låta stå och blanda medan man grejar med annat varpå man kan spara mycket tid och möda?

Är de enkla att göra rent efter användning?

Tacksam för svar!

https://www.gladstoneengineering.com/products/glazepreparation-10/mixers-28/g80glazemixer-85/

UK manufacturers of a complete range of pottery equipment delivery world wide with online ordering. The only UK manufactures of Potters Wheels and other pottery equipment.
Bagossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag har inte erfarenhet av exakt den modellen men förra gången detta ämnet dök upp här i forumet blev jag inspirerad och byggde en egen.
Principen är en "shear mixer" alltså sax mixer. Det är ingen vanlig propeller som i tex en sådan du sätter i borrmaskinen. Men centrifugalkraften skickar vätskan åt sidan så det blir en rotation i vätskan ändå. Fördelen är att det blir som saxar mellan den roterande ringen och den stationära. Det bryter/klipper klumparna. Detta var det som lockade mig då jag använder min för återvinning av lera. Jag blandar några olika leror och hittade ibland små inklusioner av oblandad lera i den blandade.
Den mixar på i bakgrunden och säger inte nej till en tuff smet.
Så, jag antar att denna går alldeles utmärkt att blanda både sedimenterade glasyrer och lerslammor med. Naturligtvis kan man inte mixa hur ströga blandningar som helst. Det är ingen lerkvarn. Den står bara och roterar utan att blanda om i hinken. Jag valde en motor på 350W medans Gladstone har 240W. Jag tror det går alldeles utmärkt.

Bo§e
0

Den här typen av blandare har funnits i många år, och blivit något av en klassiker.
En gång i tiden tillverkades de av Podmore, och sedan av Ratcliffe.
Gladstone "ärvde" designen när Ratcliffe lades ner för många år sedan.
Kul att den lever än, i oförändrat skick.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-08-25 16:45 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Jag har använt en sådan, och kan rekommendera den om man ska blanda större satser. Den är särskilt bra om man vill blanda länge, eftersom man kan lämna den att jobba och gör annat under tiden. Jag har även använt den att blanda gjutlera.