Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustning
Läst 237 ggr
CillaA
0

Slitage av element i brännugn.

Vi har i vår verkstad lite olika uppfattningar om när man kan öppna spjället respektive öppna luckan för att tömma ugnen (främst glasyrbränning stengods)

Så jag undrar hur mycket sliter det egentligen på elementen att öppna ugnen innan den svalnat helt? Finns det någon bra grundregel för vilken temp man kan öppna spjället och när man kan öppna luckan?

Bo§e
1

Om du har "vanligt" gods i ugnen, kan du i princip öppna spjället så snart brännprogrammet är klart, eller när som helst under nedgången.

Om du bränner känsliga föremål är det säkrast att ha spjället stängt ända tills du tömmer ugnen, för att undvika kylsprickor.

Från 150°C och nedåt är det som regel ok att öppna och tömma ugnen.

Elementen slits inte alls under avkylningen.
Det är under uppvärmningen (när de jobbar) som de förbrukas (litet metall försvinner genom oxidation varje bränning)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-08-29 14:43 av Bo§e
CillaA
0

#1: Tack Bosse, du har räddat min dag!
Går det att ge något exempel på "vanligt" respektive känsligt gods? Känner på mig att den frågan kommer komma.

Bo§e
0

#2: Jag anande också att den frågan skulle dyka upp 🙂

Med "vanligt" gods, menade jag framför allt saker som inte är alltför stora, och med "normal" godstjocklek, osv…. Svårt att precisera…

Saker som kan vara känsliga vid avkylning, är generellt stora saker, och framför allt stora, öppna former, och stora plana ytor, t.ex. låga tallrikar med bred, plan botten. Kavlade plattor kan också vara besvärliga vid avkylning….

Ungefär så….för att generalisera litet…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-08-29 19:17 av Bo§e
CillaA
0

#3: Tack, det är tillräckligt tydligt. Som vanlig är ju keramik lite av experiment varje gång man håller på.
Uppskattar att du tog dig tid att svara!

CarolineW2023
0

#1: Goda nyheter, jag har tålmodigt väntat tills tempen är 50 grader då jag trodde att det slet på elementen dessförinnan. Hur har man konstaterat att det är från 150 grader o neråt som är neutralt? Bara nyfiken:)
//C

Ålands folkhögskola
0

Det gäller att komma ihåg att temperaturmätaren visar enbart temp på en liten punkt i ugnen, vanligtvis en punkt nära yttre väggen. Mitt i ugnen kan vara varmare, därför brukar jag vänta till temperaturen är närmare 100 grader.
Vid 150 grader kan man vanligtvis öppna dörren eller locket några millimeter så att luften kan cirkulera lite, men det är riskabelt.