Keramik iFokus

Keramik

Läst 209 ggr
Checkan
0

Naber model 14, 1981 nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har köpt en naber modell 14 från 1981. Är nybörjare och skulle behöva veta om den är i bra skick? Något jag behöver tänka på innan jag provar den. Ser det ut att behöva bytas/fixas något på den? Finns instruktionsbok?

Bo§e
0

Naber 14 är i grunden en väldigt bra ugn, och på insidan ser det här exemplaret ut att vara i hyfsat skick, men det borde konstateras på plats.

Fick du med bottenplattan (svart kiselkarbidplatta), som saknas på bild 2…?

Tänk på att ugnens effekt är 12 kW, och att den behöver 20 A säkringar (eller mer).

Den här ugnen har fått "ny" styrutrustning på senare tid: En TC 405..
Är allt rätt inkopplat…?….dvs har du provat att allt fungerar…?
Du fick ett PM

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Checkan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: Nu är ugnen installerad på rätt ställe. Jag har fått bort all smuts inuti. Nu återstår att testa den. Hur vet jag vilken som är bottenplattan? Har fått med massor med plattor. Kan skicka bild sen. Var det du som hade instruktionsbok på den här ugnen? På den nya bilden syns automatiken bättre. Men jag har Inge aning om hur den fungerar. Hur kan man ta redan på sånt?

Checkan
0

#1: ja verkar inte ha den svarta bottenplattan, bara alla de du kan se på bilden. En av dom passar exakt i måtten på botten. Kan man inte använda den?

Bo§e
1

#2 och #3: Antagligen har en tidigare ägare behövt byta bottenplatta, och fått en vanlig sillimanitplatta tillsågad för att passa.
Du kan använda den tills vidare, dvs så länge den inte deformeras så att den "svankar" ner mot elementen.
Det är dock ingen optimal lösning. så var observant på detta.

Här skall sitta en kiselkarbidplatta (svart) som är 500 x 353 x 20 mm.
Den finns att beställa som reservdel hos Nabertherm.
Om du inte vill beställa den själv, prata med Cebex eller Sintring.

Jag rekommenderar att du skaffar en sådan bottenplatta, så småningom, eller helst snarast.
Ugnen är ju för övrigt i bra skick…..

Bruksanvisning: Du fick ett PM

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Checkan
0

#4: Tack 🙏