Läderhårt i minusgrader
Hej!
Jag håller på att inreda en keramikstudio i ladan på landet. Då den inte är uppvärmd så undrar jag lite hur det kommer gå med mina framtida alster när de ska torka under vintern. Kommer de klara det eller kommer det bli problem under perioder med minusgrader tror ni?
Och hur klarar glasyrer att frysa?
Leran tänker jag förvara i frostfritt utrymme då det annars inte kommer kunna gå att arbeta med den, men vore skönt att slippa släpa alla alster och hinkar med glasyr fram och tillbaka 😅
Tacksam för era råd och er kunskap!
Hej,
Det här har jag "praktisk" erfarenhet av….😬😬
Nydrejade och läderhårda föremål fryser sönder.
Det blir frostsprängningar i mönster, som följer drejränderna.
När sakerna sedan tinar upp, faller de isär i småbitar.
Gods som inte är torrt får helt enkelt inte frysa.
Glasyrer tar ingen skada av att frysa och tina upp, men hinkarna kan lätt frysa sönder.
När det sedan tinar, rinner innehållet ut på golvet, dvs om man inte upptäckt olyckan i tid…
Du måste hålla plusgrader i verkstaden, åtminstone så länge där finns saker som innehåller vatten.
Förvara glasyrhinkar m.m. på ett frostsäkert ställe.
Saker som är "nästan" torra kan klara sig, men eftersom det är omöjligt att säga hur torra de måste vara, är det ingen bra idé att chansa, om man är mån om dem…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-01 21:06 av Bo§e
#1: Vilket tydligt och perfekt svar! Stort tack för det. Nu vet jag exakt vad jag behöver tänka på. Så fint forum det här där alla är så generösa med att dela med sig av erfarenheter. Tack igen!