tvätta aska
I många år har jag gjort ask glasyrer. För flera år sen upptäckte jag att när man tvättar ved aska av olika slag så förändras temperaturen mellan otvättat och tvättat ved aska i glasyren.
Med tvättad ved aska så höjs temperaturen med 60 grader när lut vattnet är borta + annat skräp. kom då på att filtrera lut vattnet för att föra in det i glasyren igen och fick ner smältpunkten i glasyren så som jag vill ha den.
Långt tillbaka så använde man ved aska uppblandat med vatten för att få ut lut som tvättmedel, man kan undra hur det gick med händerna för lut är ju rätt frätande.
Blir som tvål mellan fingrarna så det är bäst att dra på sig plasthandskar har jag märkt
Ja, som du säger, är detta en urgammal metod att framställa riktigt stark lut, t.ex. för tvätt.
Den kan gå hårt åt händerna om de är oskyddade.
Tänk på det gamla talessättet "gå genom ekluten", som ju betyder att man går igenom något plågsamt…!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Minns att jag silade aska blandad med vatten en gång. Hade plasthandskar på mig, men upptäckte efter en tid att det var hål i ena handsken. Fingernageln var vitt och konstigt när jag tog av mig handskarna, men det blev inga bestående men.
#2: Det får mig att minnas när jag som barn lekte med färsk, våt cement, utan att förstå konsekvenserna.
Det gav samma symptom…😬
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)