Doppglasyr till pensling?
Jag är helt grön vad gäller glasyrer, det svåraste av allt tycker jag.
Har en fråga som jag har för mig jag hittat svaret på här men kan inte hitta det nu.
Jag skulle vilja använda doppglasyrer(stengods)att pensla på istället för att doppa. Detta för att jag har så liten mängd. Har för mig att man kan tillsätta nåt medel så de blir mer lämpliga.
Någon här som kan hjälpa mig med detta?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-21 15:00 av Bo§e
Allvetande Bo§Se, vet du några proportioner?
Trälim fungerar, vanligt vit trälim av den sort som finns i byggvaruhandel. Tillsätta droppvis, och blanda om ordentligt eftersom det tar lite tid attutför sin påverkan.
Jag misstänker att limmet är baserad på CMC
#2: Nja….kan nog inte ge dig någon "övergripande" beskrivning, men kanske en liten ledtråd.
Jag har mest erfarenhet av Carrageen, och där tillsatte jag ca 5 - 9 gram C till 1 kg torrt glasyrpulver .
Det gav en bra konsistens för vanlig doppning eller hällning.
Till penselglasyr behövs det nog litet mer.
Ett annat användningsområde är om man vill göra ett "penselmedium" för dekorfärger, oxider m.m.
Där kan man tillsätta ca 3 gram Carrageen till 2 dl vatten.
Nu gäller detta Carrageen, men du kan ju använda detta som utgångspunkt för egna tester.
När man använder CMC för att limma en glasyr då använder man normalt 0,3% torrvikt. Men vill man göra en penselglasyr så får man ta lite mera, det finns speciella tillsatser som funkar väldigt bra själ har jag tre olika tillsatser som enbart är för penselglasyrer
Tack! Har testat 1 dl färdig doppglasyr med 1 msk glasyrlim o 1 msk av något som förlänger torktiden på godset. Men gräsligt dyrt… så allt annat är värdefullt. Måste bli bättre på att räkna… Svårt att försöka översätta flytvikten när man gör penselglasyr. Tips är väl att alltid dra på ett extra lager…
Jag har använt cmc och då gjort såhär; jag har hällt av vattnet från en glasyr (spara den) och så har jag tagit ca 2,5 dl av det tjocka och tillsatt ungefär 4g cmc. Jag har sedan mixat detta för det blir lite klumpigt. Sedan är det bara att pensla håller med Malmömaggan om att alltid måla ett lager till när man tror man är klar. Det sparade vattnet åker ner i vanliga hinken till rätt flyttal.
#0: https://silicanordic.dk/produkt-kategori/glasur-og-dekoration/effektmidler-til-glasurer/
Detta tycker jag fungerar superbra!
#8: Alltså malemedie till glasyrer!
#9: Det kan vara Carrageen….
(Inte tvärsäkert förstås, men det kan vara så)
#7: Ja, om man skall förvandla en doppglasyr till penselglasyr, måste man förstås ta bort en del vatten också.
Bra att det blev nämnt.
#3: Har du provat detta? är det ingen risk att andra kemikalier i limmet, påverkar glasyren? Tar du också bort en del vattnet innan? Nyfiken å testa eftersom jag har massa lim. =)
Det fungerar men ett dyrt sätt att göra det med trälim då är det bättre med tapetklister