Avgaser och ångor
Hej!
Kan någon klok människa ge sig på att förtydliga för denna nybörjare. Jag läser å ena sidan att det inte är så farligt om man har ordentlig ventilation till ugnen men å andra sidan att man inte ska vistas i lokalen under bränning. Jag blir fundersam kring om det är så att lokalen i stort påverkas trots ventilation och jag kommer att ha en massa giftpartiklar kvar i lokalen efter bränning, på ytor eller i luft. Hoppas att det gick att hänga med i tankegångarna.
Tack för ett fint forum och trevlig helg till er något i förväg!
Först: En elugn ger inga avgaser, eftersom inget brinner, men de smältande mineralerna skapar ångor, ibland med ganska komplicerad sammansättning.
Med bra ventilation försvinner i stort sett alla ångor ut den vägen, och lämnar en väldigt liten, kanske försumbar mängd kvar i rummet.
Om fläkten får jobba under avkylningen, hinner luften i rummet bytas ut många gånger om.
Det är inte livsfarligt att vistas i ett ugnsrum under bränning, men vissa personer har känsligare slemhinnor än andra, och kan känna irritation t.ex. i halsen, om man befinner sig i rummet under bränningens gång.
Hur man upplever detta är väldigt individuellt, men man behöver ju inte vistas nära ugnen i onödan, under bränning.
Med dålig ventilation , blir rummet ganska inpyrt, och vissa ångor, t.ex. vätefluorid, kondenserar på allt i rummet, inte minst på fönstren som ju är svalare.
Saker i rummet kan rosta, och fönstren kan i förlängningen bli matta av vätefluorsyra, osv…
Detta är en miljö som man inte vill ha…!
Om man inte snålar med ventilationen, blir tillvaron trots allt ganska hanterbar, men det går nog inte att undvika att någon kan komma att känna irritation under bränningens "mest aktiva" fas, dvs medan glasyren smälter, och fortfarande är flytande….
PS En annan, minst lika viktig orsak att ha effektiv ventilation, är att rumstemperaturen inte bör överstiga ca 40-45°C, för att automatiken skall mäta ugnstemperaturen korrekt….
Här är en länk till två bra filmsnuttar, som visar en bra utförd ventilation.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-28 22:27 av Bo§e
Detta med att vistas i lokalen under bränning är ju också något att fundera över. Vissa tycker att det är rimligt att köra ugnens aktiva fas (uppvärmning) under natten eftersom elen är billigare då. Andra menar att man aldrig ska lämna en aktiv ugn utan tillsyn.
Jag tror att moderna ugnar är väldigt säkra och kan lämnas utan tillsyn på natten, men det måste man ju avgöra själv. Hos oss bränner vi oftast på natten pga elpriser och att värmen, lufttorrheten och ev ångor i luften kan få ventileras ut i fred utan att vi är där och andas in det.
#2; Ja, de moderna styrenheterna har alla nödvändiga säkerhetsfunktionen, för att man lugnt skall kunna bränna på natten.
Det enda undantaget är om kontaktorn "brinner ihop".
Då kan styrenheten inte stänga av ugnen, och det blir "härdsmälta".
Därför har de flesta ugnar dubbla kontaktorer numera, dvs en "arbetskontaktor" och en "säkerhetskontaktor".
Eftersom arbetskontaktorn jobbar och slits mest, är det den som kan fallera och brinna ihop, och om styrenheten känner att den programmerade topptemperaturen överstigs, kan den stänga av alltsammans via säkerhetskontaktorn.
För att vara helt garderad, måste ugnen m.a.o. ha dubbla kontaktorer och en modern styrenhet.
Hos Nabertherm och Rohde är detta standard, men jag vet inte hur det ligger till med övriga märken, vilket man får kolla upp.
#3: Mycket bra info! Vi har en modern Rohde, så för oss är det nog lugnt.
👍