Glasyr
Hej! Det här med glasyr är inte lätt…;)
Helt ny glasyr i pulverform. Blandat 5 kg m strax under 5 liter vatten till en filmjölksliknande konsistens.
Doppar skröjbrända skålar mm och det blir som krackelerad yta i glasyren. Se bild .Vad gör jag för fel? Är glasyren för tjock? Vill minnas att grejerna är skröjbrända 940 grader.
Tacksam på förhand
Med vänlig hälsning, Staffan
Ja det ser ut att vara tjockt glaserat, mängden vatten är inte för låg så kanske du har doppat för länge? Är det stengodslera så skröja till 1000 grader
Hej!
Upplever att jag inte doppade för länge, men allt är ju relativt;)
Får väl tvätta av o göra om …
Tack för tips med temperatur!
#2: Menar du att den går att tvätta bort…? I så fall har den inte ens varit i närheten av sin smältpunkt….
?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Nejdå Bosse! Det var innan bränning;)
Tvättade bort allt o tog i lite mer vatten och det verkar fungera! Ska putsa av i morgon o testa o bränna!
Tack för engagemang!
Alltså detta med glasyr;) borde väl gå en kurs!
Körde 200grader ökning/timme till 600 sedan 240 grader ökning till 1240 o utjämning 15 min.
Antar att det på mjölkkannan var för tjock glasyr och stora skålen VET jag att det var för tjock glasyr( den finns tidigare i tråden med krackelerad glasyr innan bränning) får väl se det som konstnärlig frihet;)
Ha en fin dag!
En häftig krypglasyr på stora skålen. En sån kan man blanda för att säkert få den effekten.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej Ulla! Ok. Säkert bra om man är ute efter den effekten;)
Får bara inse att det kommer att gå åt en del alster innan jag känner mig säker på hantering av glasyr! Bara köra på!
Jag blir aldrig säker. Det är så många saker som påverkar resultatet. Inte bara tjockleken på glasyren. Men vissa glasyrer är snällare än andra och uppför sig som de ska.
Man skulle kunna göra det lätt för sig och bara använda två glasyrer som man lär sig hur de fungerar. Men hur kul är det? Hellre många misslyckade alster på vägen.😃
Lycka till med dina glaseringar framöver!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#5: Har du använt bentonit som ställmedel….?
Kanske den blev litet överdoserad….?
Det skulle kunna förklara det här resultatet, och även fenomenet i den andra tråden….
"Don't Panic" (Douglas Adams)