Keramik iFokus

Keramik

Läst 172 ggr
Lottebom
0

Vit glasyr som krackelerat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag är nybörjare och har just testat en vit glasyr som stått länge på vinden. Jag vet inte vad den innehåller o har bara rört ut den med lite vatten Konsistensen är som lättfil. När jag glaserade insidan av några koppar krackelerade glasyren o ser inte helt frisk ut. Vad tror ni kan ha hänt? Utsidan med en blå glasyr blev lyckad.

PS. Garaget som jag håller till i är höstkallt o ev lite fuktigt så funderar på om glasyren inte var torr när jag satte den i ugnen o om det kan ha påverkat..

ler
1

En sak är säker att det inte har fått värme nog

Bo§e
1

Vilken temperatur brände du till….?….och fanns det någon beteckning eller nummer på burken/hinken/påsen…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Lottebom
0

Det står "vit glasyr" 1220-1224 på burken.
Vi brände på 1220 grader. Ska jag höja temperaturen o bränna om kopparna på den högre tror ni? Funkar det för utsidan med isåfall? Det är floating Blue 344 1220-1240.

Bo§e
1

Jag reagerar på att den inte ens nådde "bubbelstadiet" vid 1220°C.
Kan någon ha "grejat" med glasyren på något sätt.

Men, prova att höja litet grand, och se vad som händer.

Lottebom
0

Ja vem vet, glasyren har stått på vinden flera år o kommer ursprungligen från en keramiker som säkert hade koll på läget (men inte jag).

Jag bränner helt enkelt om o när du föreslår att höja lite grand, vågar jag höja till 1240?

Bo§e
1

Ja, 1240°C borde inte vara något problem.

Lottebom
0

Tusen tack för svar! Jag får ladda ugnen igen o hoppas det blir bra.

Bo§e
1

Om den ändå inte smälter som den borde, ligger den kanske helt enkelt utanför ditt praktiska användningsområde, och då kan du göra egna experiment med den, t.ex. att blanda upp den med någon annan, litet mer lättsmält glasyr, och se vilka överraskningar det kan bli….🙂

Lottebom
0

Toppen, bra idé!

ler
1

Jag skulle nog prova att glasera igen ett lager, det kommer nog inte att flyta ut så mycket att alla sprickor kommer bort. Det är märkligt det som Bosse också påpekat att det inte ens kommit till kokstadiet, har ugnen verkligen kommit upp till 1220?

Lottebom
0

Ja, enligt temperaturmätaren ska den ha nått rätt temperatur men jag kanske skulle haft med en kon i ugnen för att vara säker? Ska kolla om jag har en sådan…

Tack för alla kloka råd, det är så hjälpsamt!