Keramik iFokus

Keramik

Läst 235 ggr
Keramikblomman
0

Hjälp med brännugn Duncan automatic studio plus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en brännugn på köpet med en arbetsbänk och tänkte se om den fungerar, men blir osäker på vad de olika vreden ich inställningarna gör? Hittar inte nån manual heller, men tänkte att nån här kanske vet hur man ska ställa in rattarna?
Det som ska brännas är lergods, och senare kanske glasyr.
Jag gissar att övre vredet är temperatur, och det nere till vänster är tid, men jag förstår inte vad vita knappen till höger gör, eller vad switchen med "manual high, manual low och automatic" gör?

(det är frun som gör lera, jag försöker bara hjälpa med det tekniska, men insåg mina begränsningar…)

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej,

Har aldrig konfronterats med Duncan tidigare, men blev nyfiken, och gjorde litet efterforskning.

I grund och botten är styrutrustningen väldigt enkelt uppbyggd, men den har också en del "egensinnigheter", och pedagogiska brister (tycker jag), som man får hantera så gott det går…

Säkerhetsuret (nr 3 på bild 1)

Det skall ställas på en tid som överstiger bränningens totaltid, med kanske 30 minuter eller litet mer.
Det avbryter bränningen "före katastrofen", om Kiln Sitter skulle haka upp sig.
Enbart en säkerhetsåtgärd, m.a.o. som inte påverkar bränningen i övrigt.
Efter några bränningar, vet man ungefär hur lång tid det tar, så ställ in den med "generös" övertid i början, och bränn med övervakning, tills du vet hur det skall ställas med litet tajtare/säkrare marginal.

- - - -

Topptemperaturen

Topptemperaturen styrs av en kägelautomatik, kallad "Kiln Sitter".
Den skall vid varje bränning "laddas" med en Orton minikägla av lämpligt värde. Finns inga minikäglor till hands, går det också med Orton "normalstora" käglor, om den bryts av, och man använder den smala halvan.

HÄR är en film som visar hur man "laddar" Kiln Sitter, och hur den sköts.
Ugnen som visas är dock av en annan sort, så bortse från den.

Bild 3 visar Ortons kägeltabell.
Vid skröjbränning t.ex. är kägla 07 lämplig.

**- - - **

Uppvärmningshastighet

Den övre vita ratten (ratt nr 1 på bild 1), är en
effektregulator , som styr uppvärmningshastigheten.
Den har alltså inget med temperatur att göra.

Bild 2 visar hur regulatorn (ungefär) är indelad i procent av full effekt .
Här tycker jag att tillverkaren varit litet opedagogisk…

- - - -

En bränning går till så här:
(Enligt Duncans manual)

1 Ladda "Kiln Sitter" med en lämplig kägla.
2 Brytare 2 i läge "Manual Low".
3 Ratt 1 i läge "ceramic".
Nu går ugnen på låg effekt tills du själv ändrar brytare 2 till "high"
(Oklart hur många timmars väntetid som behövs✱).
När ugnen nu går på "high", gäller effekten du satt "1" på.
Värmen stiger nu tills käglan i Kiln Sitter löser ut och avbryter bränningen.

Om man gör som ovan, men sätter brytare 1 på "automatic", slår den själv över till effekten som ratt 1 är satt på, efter 2 timmar, och fullföljer bränningen.

Problemet med detta, är att det - vid skröjbränning - är tveksamt om de två timmarnas långsam körning verkligen räcker till….vi vet ju heller inte vilken effekt ugnen går på under den långsamma fasen, vilket borde informerats om. Det är ju viktigt att veta även i första exemplet.

Så långt Duncans egna instruktioner.

Duncans manual bifogas här (dock inte säkert att den tillför så mycket mer)

- - -

En annan, möjlig metod
Ett annat sätt att skröja, som jag tänker på, är att först sätta brytare 2 på "manual high", vilket gör att den startar direkt med ratt 1:s inställda effekt.
Sätt ratt 1 på ca 50% effekt (se bild 2).
Efter ca 6 timmar vrider man upp ratt 1 till max effekt, och låter Kiln Sitter avsluta bränningen, som vanligt.
Detta är mer likt en "traditionell" skröjbränning med halvautomatisk styrning.
Obs! Detta är min egen fundering, och vill man prova, är det bäst att göra det under övervakning, tills man ser hur det fungerar.

- - -

✱Jag saknar, som sagt, en uppgift på vilken effekt ugnen jobbar med, när den går på "low"…..
Här får man vara försiktig, och försöka utröna hur snabbt/långsamt temperaturen stiger, så gott det går.
Helst borde detta kollas upp med pyrometer, tills man "vet"….

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

This video describes how to operate and adjust you Skutt kilnsitter controller
  • Redigerat 2024-12-11 14:15 av Bo§e
Keramikblomman
0

Tack så jättemycket!
Som jag har letat efter en manual, super att du kunde hjälpa mig.

Ja, inte direkt självförklarande, jag trodde effekt-vredet var en termostat, men fattade inte alls hur den skulle kunna funka när den inte var inkopplat till nån termometer på insidan.
Trodde också Hi-fire var lägsta nivån, och Overglaze lägsta, men det var visst tvärtom.

Hur som helst, tack så mycket!