Lurad och bedrövad - Att köpa ugn...
Måste berätta om min "fantastiska" dag :/
Vaknar och ringer keramikexperterna för att fråga om nya slingor till min nyköpta ugn…. Han försöker lokalisera vilken ugn jag kan ha i min ägo och säger… neeej det kan det ju inte vara den blev det väl bara skrot av när de tog ur den ur lokalen i våras…
Jag känner en viss oro… och får reda på ung. priser på nya slingor. Jag behöver 14 stycken… a ca 400 kr.. jag visste att en el. två slingor behövde bytas. Snacka om chock…
Vi får äntligen hjälp att lasta ur ugnen…. och när jag går igenom den i bra belysning så ser jag att varenda slinga är av och att det dessutom i transporten lossnat en bit av teglet i taket….
Säljaren trodde att ev. skulle nån slinga behövas bytas ut…
Jag har varit sååå lycklig hela nyårshelgen över att äntligen ha en ugn.
När vi skulle hämta den så var den redan upplastad på gaffeltruck och jag kollade igenom slingor och tegel som snabbast men naiv som jag är så litar jag på folk. (Det var utomhus och mörkt) och slingbrotten syntes inte… Jag är dessutom NYBÖRJARE och litar på människor som hållit på med keramik som säger att det är en bra ugn. (säljaren)
Nu sitter jag här med en ugn som jag ärligt talat funderar på att köra på tippen och skita helt i det här med keramik…. För att lägga 7000 kr till på ugnen ( i form av nya slingor) känns som ett skämt!!
Eller vet någon av ett sätt att komma billigare undan med slingorna. Och kan man överhuvudtaget bränna en ugn med en trasig tegelsten högst upp??
Som ni förstår känner jag mig både besviken på mig själv som går på allt och inte är nogrannare och lusten att hålla på med keramik försvann helt.
Så se det här som ett avskräckande exempel.
Det var allt VÄLDIGT fult gjort. En sak är om man säljer något skrot, men man måste ju vara ärlig och tala om felen! Om det var jag skulle jag antingen ta kontakt med säljaren och vara arg och kräva att köpet skulle gå tillbaka alternativt att priset skulle sänkas med kostnaden för det utöver 1 eller 2 slingor (för 12 slingor altså)
eller om jag inte orkade med det så skulle jag läsa tråden om de som gör egna slingor med en borrmaskin eller hur det nu var…. och göra egna nya slingor till ugnen. Och en sten är nog det minst problem.

Usch men jag får väl skylla mig själv som är så godtrogen…
Det är ingen här som vet andra ställen där man kan köpa slingor än keramikexperterna? (Måste ju ha lite priser att jämföra med)
Men frågan är om det är värt att satsa på nya slingor när det lossnat en del av en tegelsten??
Usch vill bara lägga mig ner och sova i ett år eller två känns det som…
Vad har du betalat för ugnen? Har du köpt av en privat person så gäller inga köplagar men är det ett företag så kan du ångra köpet..Beroende på hur stor ugn du behöver så kan du få en ny mindre toppmatat för 10 000:-..Det är alltid vansklit att köpa begagnat..Skulle tagit med någon kunnig och gjort en besiktning i dagsljus !
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Den var billig som tur är och jag köpte den av en privatperson.
jag känner ingen som håller på med keramik så jag är nog rätt lättlurad när det kommer till allt som har med det att göra…
Men jag trodde aldrig att nya slingor skulle vara så dyra!!
Visst var det någon här på forumet som någon gång berättade om hur de gjorde egna slingor???
Är man nybörjare så är väl inte det första man börjar med att göra slingor..Däremot har jag en kontakt som gör slingor till 1/3 av priset som keramikexperterna tar..
vad är det för ugn?

Jag såg mig själv sitta och försöka linda slingor det första jag gjorde… det var en både komisk och tragisk syn.
Om du orkar och vill hade jag blvit själaglad om du kan fråga han/hon om de har lust att ta sig an mina slingor??
Det hade verkligen räddat min dag.

Det är en firecraft fc 160 från 1991

Men mitt tips om du ska köpa ugn är att ringa till närmaste keramikugnåf och höra om ugnens riktiga historia. De vet ofta vad den har varit med om. Jag fick lära mig det den hårda vägen…
Hon jag köpte den av berättade nämligen en helt annan historia men det är en annan visa…
Åke på formhuset gör slingor till ALLT..
han har emejl formhuset@spray.se eller akepettersson@karlstad.se
ringa går ibland…054-532090 fax 054-181248

Nu har jag mailat honom. Håll tummarna allihopa. Nu känns det inte lika svart längre.
Men hur är det med trasiga tegelstenar?? Spelar det så stor roll?
Eller måste jag kontakta ngn som teglar om ugnar åxå?? ( då LÄR jag knuffa den till tippen själv redan ikväll!)

Usch, Jag LIDER med dig!! Jag vet precis hur du känner dig. Mina "roliga" ugnshistorier har aldrig riktigt blivit som jag tänkt mig! Har tegelstenen lossnat helt eller är det bara en spricka? För stenarna i en ugn spricker ju ganska lätt utan att det är någon fara. men slingor måste man ju ha… Lars Tärn som finns bland länkarna ovan är ju billigast på allt annat så jag tvivlar inte på att elementen är billigare via honom heller, om du nu ska köpa via en återförsäljare. Annars är ju Abbis tips jättebra!!
Hoppas verkligen det ska ordna sig för dig!

det har lossnat ett helt hörn dvs en rätt stor bit.
Ja de är en bedrövlig känsla man vill ju som att iaf det tekniska fungerar ibörjan så man kan fokusera på allt annat.
Hade jag varit rik hade jag köpt en ny ugn men det känns så hemskt att satsa så mycket pengar på ngt man inte riktigt vet hur mycket man kommer hålla på med.

Jo, det hoppas jag med. Tegelstenen är nog inte så svårt att fixa och om nån hjälper dig med elementen så har du en ugn som funkar länge sen. Jag har bytt element i min ugn två ggr på 20 år!! Det blir inte så dyrt om man ser det på sikt. Jag bränner i snitt ca två ggr i veckan ( en skröj o en glasyr stengods).
Ge inte upp o Lycka till!

HUr fixar man en tegelsten??
Jag ska försöka tänka positivt jag har fått upp lite hopp trots allt.

Skulle du kunna ta ett kort och lägga in? Kanske det är lättare att ge ett gott råd!

Han på Formhuset bygger ugnar så han har säkert goda råd till dig.

jag fotar så fort jag kan!! Jag är så glad att jag har hittat hit det ger en lite hopp mitt i all bedrövelse

Om du inte vill lägga pengar på diverse reparationer av ugnen så behåll den ändå och när du är mer erfaren keramiker kan du använda den till gaseldad lågsaltugn eller kanske gaseldad rakuugn. En senare fråga. Kör den inte till tippen, det kanske finns någon som vill ha den mot bortfraktning. Men det verkar ju ordna sig.

tack :) skönt att veta att man kanske har användning av åbäket även om man skulle råka bli lottovinnare och ha råd med en ny ugn.
Nu ska jag ner och tapetsera klart keramikverkstaden allt känns lite lättare nu.
Ugnen får stanna i garaget och om några dagar så känns det säkert lättare att börja ta tag i vad som måste göras.
Vilken kalldusch du måste ha fått. Som helenalindberg skriver så kan du ha användning för ugnen i alla fall, även om du beslutar dig för att inte fixa den. Men det tror jag du gör. Du har ju ett lovande motto - Ingenting är omöjligt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Stackars dig! Hoppas det ordnar sig, det brukar det efter lite trasslande. Fast man vill ju sätta igång och bränna direkt inte hålla på och fixa ihop ugnen… Gjorde också ett rätt knäppt köp när vi köpte vår ugn. Oerfaren och ivrig köpte jag en halvautomatisk ugn med sk "kägelautomatik", säljaren nämnde inget om att det var ett gammalt system. Ugnen är i sig jättefräsch och funkar bra men systemet kräver minikäglor som ff finns att köpa men hur länge vet man inte (nu bara i Danmark tror jag - cerama har slutat med dem nyligen). Om jag vetat det jag vet nu då skulle vi inte köpt den ugnen, men men… Är klokare nu men det kostar att vara okunnig. Så vi är några stycken som gjort liknande, även om det inte är någon tröst så är du inte ensam! Hoppas verkligen det ordnar sig för dig! Lycka till!!!!

Uch vad tråkigt när det blir så där.
Bregotta angående kägelautomatik så tror jag att engströms art studio har sådana käglor till salu, det kan ju vara värt ett försök att kolla med dem.
Jag vet att dom hade det förut i alla fall.
Ring och tala med Katarina det är hon som vet.
0226-50607

Hej Minx,upp med hakan vännen allt går att fixa så här ser min ugn ut jag måste byta både stenar och alla slingor men jag fick min gratis medans du köpt din och det är ju tråkigt,vad jag vill säga är att det går att fixa i mitt fall så kommer det att kosta en slant men jag tröstar mej med att det blir inte så dyrt som om jag skulle köpt en sån ugn ny,så ge inte upp,tycker åxå du ska ringa till den som sålde ugnen till dej och tala om vad du tycker och känner……
styrke/tröste kram Bitte
23, Bregotta små käglor till ugnsautomatiker finns att beställa från keramikleverantörer i USA, för där säljs det fortfarande en hel del ugnar med sådan automatik. Så det ska inte vara några problem att få tag i sådana om man letar runt lite. Nu är ju dollarna låg så det lönar sej att beställa därifrån.

Tack bitte :) känns skönt att man inte är ensam om att måsta fixa ugnen.
Var fick du tag på slingor (om du ordnat den biten?)
Idag känns allt betydligt bättre!!!

Ja, jag har sagt det förut och säger det igen! Tur att keramik i fokus med allla hjälpsamma människor finns! Tack för upplysningen om minikäglorna kia1 och lotta2! Och minx - visst är det härligt att få stöd och hjälp när allt känns hopplöst! Hoppas det ordnar sig för dig! :-)))
Nä men fy sjutton! Ring och säg vad du tycker och fråga om personen i fråga har någon bra lösning då han farit med osanning! Du har allt att vinna och det är ju inte du som oerfaren som ska känna dig dum utan stolt för att du avslöjat en kunnig person med att ljuga!!! Skitstövel! (Om man nu får skriva så)

#27 Jag har inte fixat ugnen ännu så jag har inget tips på billiga element sorry

det positiva är att ugnen var billig men jag var ganska noga med att den skulle fungera när jag skulle köpa den.
Men jag var ut nyss och kollade på den och det visst slingorna måste bytas men annars är den okej. Men jag trodde aldrig att nya slingor skulle kosta 7000 kr. Nu funderar jag på att köpa sprillans ny ugn av lars tärn bara för att slippa allt extra jobb men det är sååå mycket pengar…. spec. när man är nybörjare.
Hej Spiralverken i Svedala gör element till alla ugnar. Ring dom och hör efter: 040-400855, 400010. Ugnsstenar som är lite trasiga kan man laga med en blandning av kaolin och vattenglas. Blanda till i små mängder för det stelnar ganska fort. blir jättehårt efter bränning. Lycka till