Keramik iFokus

Keramik

Läst 311 ggr
guldhjarta
0

Verktyg till keramik?

Vad använder ni för verktyg till keramik? Kan man hitta verktyg på loppisar och vad ska man då leta efter?

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Drejning

Om vi till att börja med, håller oss till drejning, behövs inte så många saker.
I huvudsak verktygen på bilderna.

1. Skärtråd. Bra att ha några olika längder.

2. Sken. Kan ha olika former, och vara gjorda i olika material, stela eller böjliga.

3. Avdrejningsjärn.
    Man klarar sig som regel med ett trekantigt.
    Bild 4 visar ett avdrejningsjärn som jag tillverkade för över 50 år sedan, och som har hängt med under alla år…🙂…det är vässat många gånger….

5----En bit natursvamp.

1. Avskärarnål, i första hand för att trimma en ojämn överkant, vid drejning.
    Går bra med en stoppnål, stucken genom en kork.

2. En slinga, att användas vid beskickning.
    Man klarar sig som regel med någon enda slinga, av en bra sort som går att vässa.

Annan handformning av lera

Överväg att skaffa ett set med modellerpinnar.
Vid handformning torkar leran lätt ut och spricker (pga fingrarnas värme).
Därför är det bra att göra till vana att vidröra leran så litet som möjligt, och här är modellerpinnar användbara.

För övrigt hittar man många användbara redskap hemma i köket 🙂 eller bland köksredskapen på loppis….
Bara fantasin sätter gränser…🙂

Och så slingan, som nämns här ovan (7)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-02-13 17:29 av Bo§e
ler
0

Den där som du gjort själv ser väldigt bra ut 👍💃🏿

Bo§e
0

#2: Ja, den har varit väldigt användbar, och den blev en favorit redan på ett tidigt stadium….🙂

Bo§e
0

Kulturskillnader

Användning av slingor (i samband med drejning) är inte allenarådande, Det verkar vara styrt av lokala traditioner på olika orter, eller varierande industrikulturer.

När jag som ganska ung, hamnade hos Höganäs Keramik AB, fick jag lära mig att slingor inte var något som förknippades med drejning, i någon större utsträckning.
Där rådde en kultur, där avdrejningsjärn användes till i stort sett allt, inklusive beskickning, vilket innebar att jag vande mig av att använda slingor nästan helt och hållet…. Och det gick ju faktiskt utmärkt….

🙂

nyburgaren
1

Hittar man gamla stora matbesticks knivar! Dom kan man glödga och böja till änden för att sedan slipa till dom så blir det fina beskickningsverktyg

Bo§e
0

En annan "tradition" som rådde i Höganäs, var att alla lärt sig att ha drejskivans pedal på vänster sida, vilket ju faktiskt var smart, eftersom man (som högerhänt) har en tendens att luta kroppen åt höger.
Med pedalen på vänster sida, blir då kroppen inte så "ihopvikt". Fullt logiskt…!

Detta hade gamla anor. De urgamla drejskivorna, troligen från fabrikens barndom, hade också fotreglagen fast monterade på vänster sida, och detta höll man vid liv även när de nyare maskinerna kom…

Ulla
1

Jag har köpt en del på olika loppisar. Tex några kavlar, vispar och slevar att röra om i glasyren med, en vacker gammal våg för att väga upp lera och mitt bästa fynd - en kavalett. Utöver det en hel del annat som varit användbart.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

#5: Ja, och särskilt de där "antika" matknivarna, med ordentlig bredd….

donguri
1

Om vi bara snackar favoriter, så just till skulptering är mina de här: verktyg.jpg
Bilden är bara exempel på såna där billiga nybörjarpaket med verktyg, men det kan ju funka det med. ^^
Många täljer även sina egna träverktyg, vad jag uppfattat. :D

Bagossa
2

Jag använder ett hårt sken av trä/hårdplast, ett i tunn metall och ett i gummi. Alla har sina roller i olika steg av drejningen. Som svamp använder jag en tillklippt bit tvättsvamp för bilar. Skärtråd (sling) har jag gjort själv av tunn wire och två träbitar. Avdrejningsjärn har jag gjort själv av en böjd och slipad plåtbit. Min nål är en grov synål instucken i en rund trästav. Sen har jag diverse små glasspinnar etc som är bra ibland.
På loppisen letar jag efter slevar, vispar, stavmixer m.m. som är bra till att blanda lera, glasyr m.m. Många verktyg från köket har en roll i keramik.
Har man en 3D printer kan man printa sken och annat bra. Jag använder min printer till unika verktyg och det är rätt så ofta.
Kolla in de kinesiska lågpris sidorna. Ofta finns det ok saker till ett ok pris.
Själv gillar jag att göra verktyg men ibland är det inte lönt ekonomiskt att göra själv. Kavaletten var dock mycket billigare att göra själv. Men alla har inte en metallsvarv hemma.
Man kommer rätt så långt med enkla medel. Speciellt om man inte har bråttom. I en produktion förstår jag att alla sparade sekunder i varje moment adderar till en signifikant tid. Då kan det spela roll om man har det bästa marknaden erbjuder.

Ulla
0

Gamla betalkort är väldigt användbara som sken. Om man köper svampar för biltvätt så känns det bättre med såna som inte innehåller vax och schampo.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bagossa
0

Ha ha ja, utan schampo! Liknande material dyker upp som packmaterial i lådor till apparater tex. Jag sparar på alla olika svam-liknande skumgummi jag hittar. Jag använde skumgummi madrass förut. Memory foam är också skumgummi men har inte så bra uppsugningsförmåga.
Låt kreativiteten flöda så blir allt möjligt verktyg till leran.