Keramik iFokus

Keramik

Läst 188 ggr
MariaPK
0

Hur glaserar jag denna på bästa sätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Jag har gjort en uggla i form av en burk.
Själva huvudet går ned ca 2-3 cm över burkens kant och jag är nu osäker på hur jag ska bränna den.

Vanliga burkar bränner jag med locket i, men nu när locket omsluter kanten är jag rädd för att få sprickor mm. Ska jag bränna varje del separat och hoppas på att det passar ihop sen eller vad säger ni experter?

Tar också tacksamt emot tips på hur jag glaserar mht kanten…

• Redigerat 2025-03-05 13:26 av MariaPK
bjorn.lindberg
1

Ska jag bränna varje del separat och hoppas på att det passar ihop sen eller vad säger ni experter?

Om du bränner med locket på behöver du garantera att ingen glaserad yta på de olika delarna är i kontakt med varandra. Vilket kan vara svårt, beror på hur grejen ser ut. Om du bränner separat får du ett annat problem i att locket måste stå på nånting, lockets nedre kant behöver i så fall vara utan glasyr, vilket kan se lite udda ut. Ibland kan du komma undan med att bränna locket så att en bit isolertegel håller upp locket men vilar på insidan där det inte syns. Finns viss risk att locket deformerar. Oklart om du förstår vad jag menar, behöver typ rita en bild kanske.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det gäller lergods, är det enkelt.
Då kan man använda en pelare, med en trefot, eller en tuss fiber, enligt skissen.

Även om det är stengods, "kan" man göra så, men här finns en rik för att den frihängande nederkanten deformeras.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

MariaPK
0

#2: Tack snälla du för utförligt svar! Då försöker jag glasera den med locket över och försöker undvika glasyr där delarna möts. Min erfarenhet av att pallra upp delar är också att de deformeras.

Bo§e
0

#3: Ja, det är nog det säkraste sättet.
Ibland kan det "klibba" litet, där stengodslera möter stengodslera, och det kan motverkas genom att man drar en tunn linje med plattengobe på den ena råa ytan, precis där lerorna möts. Kan tvättas bort senare.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

MariaPK
0

#4: smart! det ska jag prova!