Keramik iFokus

Keramik

Läst 465 ggr
silt
0

slamma lera, vilket nät

Håller på att slamma lokal lera. Är det nån som har ett tips på var och vad man kan använda som nät/sil?
Har listat ut att jag cirka behöver 50 mesh nät.
Musnät och vanlig sil är för grovt. De meshnäten jag köpt online var för täta (80, 120).
Hade varit så härligt om nån hade något tips på något som fanns typ på biltema el liknande. Beställer man tar det sån tid.

Bagossa
1

Jag har slammat upp lokal lera och låtit den först gå igenom ett vanligt durkslag för stenar, grov sand och växtdelar. Sen en 60 mesh för finare sand och grus. Jag vet inte om 60 är bäst men det var vad jag hade. Jag fick tunnat ut slamman till välling för att få igenom den. Tricket verkar vara att inte snåla med vattnet. Efter det hällde jag det i en gammal t-shirt och lät torka. Bosse har tipsat tidigare här på forumet om den metoden när man inte har för stora mängder.

ler
1

Jag hade också valt 60 om nu 80 inte funkar men det borde också gå bra med 80 men det tar tid, använder do en borste för att hjälpa till?

ler
1

#1 bor du i Skåne?

Bagossa
1

Ja just det! Bra där ler. För att få igenom leran använde jag mig av diskborste. Men jag har haft framgång med slickepott med. Jag inbillar mig att slickepott är mera skonsamt mot metallen i silen.

ler
1

Jag har alltid använt diskborste och har inte sett att det skadar sikten, om det är sten i leran ska man så klart vara lite försiktig

Bo§e
1

Om stora mängder lera skall slammas och siktas, kan jobbet bli olidligt tidskrävande, om man använder vanliga små glasyrsiktar.
Då behövs en sikt med betydligt större yta.

Sedan får man ställa sig frågan vilken karaktär man vill att leran skall ha.
Det går att använda ganska grov duk, och leran får då en grövre karaktär, med ett och annat grövre korn, vilket inte behöver vara negativt (beroende på vad man vill göra).

Jag använde en gång metallduken från ett gammalt myggfönster, med bra resultat. Leran fick en något rustik karaktär, vilket var ok för det som den skulle användas till.
"Syntetduk" från modernare myggfönster skulle inte ha hållit, men den här gamla metallduken fungerade utmärkt, och möjliggjorde dessutom en sikt med stor yta.
Nämner detta för att poängtera att detta inte är någon exakt vetenskap, utan beror på vilken karaktär man vill att leran skall ha.

Men jag instämmer i att en 60 mesh duk är bra, om man vill ha en rimligt finkornig lera. Kanske även 40 mesh skulle göra ett godtagbart jobb….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-03-06 17:19 av Bo§e
Bo§e
1

#5: Jag har också alltid använt diskborste.
Det som sliter på siktduken är ju inte den syntetiska borsten, utan själva leran, och det som den kan innehålla…

Sintring
1

#5,6,7
Varför inte också använda en vibrationssikt?

Bo§e
1

#8: Ja, en vibrationssikt kan man använda. Den eliminerar en del av det manuella arbetet, men min erfarenhet är att keramiska material ändå vill "flocka sig" litet i sikten, så att man då och då får hjälpa till med borsten.
Och den påskyndar inte arbetet. Det är bara siktramens storlek/yta som egentligen kan snabba på det hela…

Men, det finns förstås olika sorts vibrationssiktar, och jag ju inte provat alla…..
Dock tror jag inte att den kommer att revolutionera arbetet, om man siktar slamma av lokalt uppgrävd lera…

ler
1

Det är ju bra om man har en sådan, man kan ju också använda en stenavskiljare och sedan stoppa det i kulkvarnen, skämt till sida, om man bara gör ett litet prov så går det väl med sikt och diskborste, ska man börja producera stora mängder så är så klart lite mera avancerad utrustning nödvändigt. Nu vet jag inte hur mycket en vibrationssikt kostar?

ler
1

Ja det finns olika vibrationssiktar på Strøjer ler har dom en som siktar all lera i deras produktion och det behövs ingen som passar siktandet

Bo§e
1

#11: Ja, men då förställer jag mig att siktarna är större än små glasyrsiktar….

ler
1

Ja det får man säga det är rektangulär sikt på ett par meter minst och kanske en meter bred

Bo§e
1

Allt står ju i proportion till kostnaden.
Tänker att en hyfsat stor siktram, och manuellt borstande, är rimligt, om man gräver upp lokal lera för eget bruk.

silt
0

#6: Tesil är en bra storlek på sikt men de är bara alltför små. Det var därför jag ville efterlysa ifall någon hade något köptips.

Jag har egentligen inget emot en grövre karaktär på leran men de smågrus som är kvar i spränger liksom ut efterhand (1vecka till 2 månader senare) och lämnar en en vit liten krater. Det passar inte just mitt nuvarande projekt. Därför vill jag även få bort de små som går igenom dukslag och vanlig sil.

silt
0

#3: ja

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15: Tittade på min tesil, och med ögonmått verkar den ligga nära 40 mesh, eller möjligen aningen grövre.

Det är nog inte lätt att hitta något liknande bland våra större varuhus, men på nätet går det att hitta 40 mesh duk i rostfritt stål, i rimligt stora ark.

Ja, om leran innehåller små bitar av kalksten, kan de spränga, om de är litet för stora. Dom måste förstås siktas bort.

Om du gör en riktigt stor sikt, och använder tunn metallduk, kan den sträckas och deformeras pga tyngden.
Det kan avhjälpas med en eller flera tvärslår på undersidan (skissen), som avlastar tyngden.

ler
2

Nyburgaren säljer ju siktar av suverän kvalitet till ett extremt bra pris så varför inte köpa dom, så kan man gå ner stegvis i storlek vilket blir mycket lättare, det gör jag med rålera från Tyskland

• Redigerat 2025-03-07 09:04 av ler
KirrandeForm
2

Hittade detta företag: https://silduken.com/silduk-metallduk/lagerlista/ ingen aning om kvaliten eller priser men kanske kan vara något.

Här finner du vår lagerlista av duk och metallnät. Vi lagerför över 350 olika sorter. Hittar du inte vad du söker, kontakta oss gärna så hjälper vi dig!
silt
0

#18: hann inte

silt
0

#19: wow!! Tack! Tycker jag har dammsugat nätet redan.

Bo§e
1

50 mesh, 80 x 40 cm

40 mesh, 1 x 1meter

Tänker att, om man skall slamma lera avsedd att jobba med, krävs en rejält stor sikt, om siktningen inte skall bli hopplöst långsam.
En 50 liters tunna med slamma, blir inte så mycket arbetsbar lera, när det mesta vattnet har avlägsnats.
Det är m.a.o. ganska stora volymer slamma som skall gå genom sikten, och det gäller att underlätta det jobbet, i synnerhet om det skall ingå i de regelbundna rutinerna.

• Redigerat 2025-03-10 17:56 av Bo§e
silt
1

https://maltmagnus.se/se/sv/leverantorer/silduksfabriken/

Silduksfabrikens minsta beställning var 2000 m eller mm, oavsett för mycket för mig, men tipsade om deras samarbete med maltmagnus. Se länk ovan.

288kr inklusive frakt och då slipper man köpa via amazon som ju typ är "onda".

MaltMagnus lagerför ett utvalt sortiment av rostfri silduk åt Silduksfabriken.
Bo§e
0

#24: Ser ju bra ut.
0,31 mm är ungefär 47 mesh (grovt uppskattat)

Tabell

Mesh to Micron Conversion Table U.S. MESH INCHES MICRONS MILLIMETERS 3 0.265 6730 6.73 4 0.187 4760 4.76 5 0.157 4000 4 6 0.132 3360 3.36 7 0.111 2830 2.83 8 0.0937 2380 2.38 10 0.0787 2000 2 12 0.0661 1680 1.68 14 0.0555 1410 1.41 16 0.0469 1190 1.19 18 0.0394 1000 1 20 … Mesh to Micron Conversion ChartRead More »
  • Redigerat 2025-03-13 16:07 av Bo§e
Bagossa
1

Ytterligare en till återförsäljare av sil/sikt:

https://www.heraco.se/siktsats-plast-4-siktar

Sats om 4st siktar med lock och botten.