Uppgradera nabertherm top?
Hej! Kanske helt galen fråga men som jag förstår det är skillnaden på nabertherm top standard- respektive R-modellerna kraftigare element på de senare. Om man skulle uppleva sin standardmodell som klen, är det då möjligt att uppgradera till R genom att byta till sådana element? Mvh
Jeg vet inte hur spåren är i standardmodellen men om det är samma antal och om bredden på spåret är samma så är det bara att byta
Har tyvärr aldrig konfronterats med den frågan, så jag kan inte ge något säkert svar.
Jag har heller aldrig hört talas om att någon gjort en sådan uppgradering.
Det finns några "om" som måste besvaras:
Om spåren för elementen är lika många och lika djupa/breda…?…och Om solid-state-reläerana (kontaktorerna) är dimensionerade för att tåla en högre effekt…? …så skulle det kunna gå att uppgradera någorlunda enkelt….
Du skulle kunna maila Nabertherm och fråga.
Men, en sak kan jag svara säkert på:
Du kommer att uppleva standardmodellen som slö, och inte så lämplig för stengodsbränningar, jämfört med "R".
Om du tänker bränna stengods, välj "R"-modellen på en gång.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-03-16 14:28 av Bo§e
Tack för svar!
Det skulle egentligen förvåna mig om det funkade då prisskillnaden på elementen är betydligt mindre än prisskillnaden på ugnarna.
Bosse: Jag är på hobbynivå och bränner kanske 2 ugnar/månad (skröj+glasyr) i maxtemp 1220-1240 lite beroende på lera och glasyr. Gäller din bestämda rekommendation om att standardmodellerna top är för klena även för någon på så låg nivå? Mvh
#3: Det handlar inte bara om elementens livslängd, utan också om hur "bra" och precisa bränningarna blir.
Om man pressar en "slö" ugn upp till de gradtalen, blir bränningarna långa, och därmed inte så träffsäkra, när det gäller värmearbetet.
Kägeltester visar detta tydligt.
Det blir helt enkelt mer svajigt, och mer känsligt hur ugnen är satt, osv…
De längre bränningarna ökar dessutom slitaget på elementen, vilket i längden äter upp ugnens lägre pris.
Men, det skiljer en del mellan brännegenskaperna, beroende på vilken ugnsstorlek man väljer.
Top 60 t.ex. Standardversionens 3,6 kW är egentligen alldeles för lågt för att kunna bli en bra stengodsugn.
"R"-modellen, med sina 5,5 kW gör stor skillnad, när det gäller brännegenskaparna.
Top 80 (5,5 kW) blir också en mycket bättre stengodsugn om man väljer "R", med 7 kW.
Top 100 är "rätt ok" med sina 7 kW, om man inte tänker bränna till kägla 9, utan håller sig kring 1240°C
100R blir förstås bättre och mer ekonomisk med sina 9 lW.
Samma sak med Top140. Standardeffekten 9 kW är acceptabel, så länge man inte pressar ugnen alltför högt, alltför ofta, även om "R" (11 kW) förstås blir mer ekonomisk, långsiktigt.
Så, när det gäller Top 60 och 80, skulle jag tveklöst välja "R", medan Top 100 och 140 klarar sig litet bättre, så länge det handlar om kägla 6-7-8-bränningar, och inte högre.
Tack för alla välgrundade och noggranna svar du ger Bosse!
Nu vet jag inte vilken storlek du tänkt dig, men om ekonomin sätter gränser, är det ett klokare val att hellre gå ner i storlek och välja "R", än att "maxa upp" literantalet och få en ugn som blir mindre samarbetsvillig i det långa loppet.
Ja när det är en hobby och bara blir bränt ett par gånger i månaden så finns det ju ingen anledning till att ha en stor ugn. Annat om man ska leva av det då är det ju produktionen som bestämmer vilken ugn man behöver
En annan aspekt är att, om man inte bränner så ofta, finns det fördelar med att ugnen verkligen gör "samma sak", dvs vad som förväntas, de få gånger man bränner, och att den helst gör det så länge som möjligt….