Brännprogram glasyr, hur ska jag tänka?
Hej! Första gången jag skriver här, men har läst och lärt mig mycket av andras frågor på forumet, och nu hoppas jag att jag kan få goda råd när det gäller bränning. Jag använder stengodsleror som ska brännas i max 1240, och penselglasyrer som är avsedda för kägla 6.
Jag har precis skaffat en egen ugn efter att tidigare fått mina alster brända i en verkstadsgrupp. Ugnen är en Kittec X 65S, med automatik Bentrup TC75.
Hittills har jag kört ett inbränningsprogram och en skröjbränning. Nu när jag tänkt
ge mig på en glasyrbränning funderar jag på hur jag ska tänka.
Automatiken har tre segment per program. Inbränningsprogrammet var enligt Kittecs förslag, 1: 100 C/h to 600 C, 2: skip to 80 below T app (vilket blir 1320-80=1240 C för denna ugn), hold 60 min, 3: skip to 150 C. Jag har tittat på kurvan för inbränningen och steg två tog 1 h 35 minuter, varav 24 minuter för de sista 100 graderna.
Nu till frågorna:
Automatikens förinställda glasyrprogram kör fullt/skip från 400 C till topptemp. Jag undrar om det är för snabbt, och att man skulle vilja ha långsammare ökning för de sista 100 graderna? Jag har sett flera källor som menar att 60 grader/h är lagom för sista 100.
Om ja, hur åstadkommer jag det när automatiken har tre segment? Det verkar ju som att jag får välja mellan långsamt i början eller långsamt i slutet, om jag vill ha ett segment med full fart? Hur snabbt kan första segmentet vara?
Kan man köra ett torkprogram först, och direkt därpå ett glasyrprogram som bränner full fart upp till 100 under topptemp?
Eller finns det någon bättre lösning…
Tacksam för alla förslag! Jag förstår att det är många faktorer som spelar in, och jag försöker lära mig så mycket som möjligt.
Det blir nog inga problem om du kör ditt förslag nr 1, med SKIP hela vägen till topptemp.
Av naturliga skäl ✦✦✦ kommer brännkurvan ändå att sakta ner mot slutet av bränningen, tillräckligt för att det inte skall bli några problem att köra så.
✦✦✦ Någonstans kring 1100°C och uppåt, blir temp.stegringen betydligt mer energikrävande, och stegringshastigheten saktar därför ner mot slutet, trots att du valt SKIP. Ugnen gör helt enkelt vad den kan(orkar den sista biten.
Detta gäller i stort sett alla ugnar av de "vanligt förekommande" sorterna.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Om det är för snabbt är svårt att säga, även om du ställer in på en hög stigning så är det inte säkert att ugnen orkar med, jag tycker att du skulle prova att köra det förinställda programmet och se hur det blir
Snabbare Bosse
En 65-liters ugn med 5,6 kW effekt, kommer att bete sig ungefär som jag förutspått.
SKIP hela vägen upp kommer att fungera fint, tack vare "naturligt sackande" mot slutet.
Se det som en "kvalificerad gissning"….🙂
Tack snälla Bosse och ler! Jag gör ett försök med skip till topptemp och ser hur det blir.
Kommer att gå fint.
Finns ingen anledning att krångla till det mer än nödvändigt…🙂
Med 60 minuters hålltid vid 1240 blir bränningen mer än kägla 6!
#7: Ja, det är riktigt. (Jag missade det…)
60 minuter är på tok för mycket för den här bränningen. Jag skulle välja 15 minuter, till att börja med.
- Redigerat 2025-03-18 15:14 av Bo§e
Basalt: jo, men 1240 och 60 hålltid var bara för inbränningen och inte vanliga glasyrprogrammet :)
Ok. SKIP från 400°C, till 1240°C, plus 15 min. hålltid blir bra.
Kolla sedan resultatet.
Om du skulle uppleva det som överbränt, sänk till 1235°C nästa gång.
(Ugnen kan ju inte gå fortare än den har kapacitet till)
Om resultatet upplevs underbränt (vilket jag inte tror), ändra till 1245°C nästa gång.
#9: Vad är det för topptemperatur och hålltid på det vanliga glasyrprogrammet?
#11: Det förprogrammerade glasyrprogrammet är 1180 C, 30 minuter.
Det förprogrammerade glasyrprogrammet är nog i så fall inte ett kägla 6 program.
Vilken lera och penselglasyr är det du tänker använda?
#13: Jag använder lera 240, 371, 591 från G&S, och glasyrer från Amaco respektive Mayco som är anpassade för cone 5/6.
Det förprogrammerade är snarare kägla 5, väl?
Jag har tänkt att jag ska höja topptemperaturen och korta ner hålltiden. Låter det rimligt? 1230 c, 15 minuter?
#14: Det kan bli några testbränningar i olika topptemperaturer , innan du hittar riktigt rätt, med just din ugn.
Vi kommer tillbaks till det faktum att alla ugnar "sackar" i olika grad, i slutet av bränningen, vilket påverkar värmearbetet.
Här är Ortons tabell, som visar hur käglor tolkas, beroende på hur snabbt/långsamt värmen stiger under bränningens slutfas.
Till de glasyrer du nämner, kanske det är mer lämpligt att först prova med 1220°C / 15 min., och sedan eventuellt justera topptemperaturen, beroende på vilket resultat du får.
Nu är bränningen klar! När ugnen var nere på 75 grader kikade jag in (har inte plockat ur den än). Enligt brännkurvan verkar det ha gått fort hela vägen upp till topptemp. Jag hade med koner för kägla 6+7 och det ser ut som att ugnen kommit upp i kägla 7 minst.
Jag körde till 1230 och 15 min hålltid. Det går nog att sänka topptemperaturen lite.
Det ska bli spännande att se hur det gått!
#16: Eftersom 7:an böjt sig så pass, gick det nog inte spikrakt mot slutet, utan sackade litet (som det oftast brukar göra, mer eller mindre).
Blir nog bättre, om du sänker till 1220°C nästa gång.
Eftersom du vill hamna mellan 5 och 6 med de glasyrerna, kan det kanske bli aktuellt att sänka ytterligare litet grand…
- Redigerat 2025-03-20 13:52 av Bo§e
#17: Tack Bosse!
Sätt att tänka:
Kägelresultatet är överordnat gradtalet. Det visar vad som verkligen händer i ugnen.
Man får hitta ett gradtal som ger önskat kägelresultat.
Här är alla ugnar olika, och det lönar sig att trimma in processerna i den egna ugnen.
🙂
- Redigerat 2025-03-20 14:04 av Bo§e