Keramik iFokus

Keramik

Läst 801 ggr
Glimten
1

Min egna porslislera

IMG_4105.jpeg

ler
1

Ja det är kul att testa olika typer. Den jag gör är den klassiska 50% kaolin 25% kalifältspat 25% kvarts och ett par dygn i kulkvarnen. Hur blir din efter bränningen?

Glimten
1

IMG_4106.jpeg

ler
0

Har du inte hunnit att bränna den? Kul att se om den blir translucent, men det blir den nog mer eller mindre. Men jag tror att den måste brännas högt eftersom du har relativt lite fältspat i. Men som grund till kristaller är den nog väldigt bra

• Redigerat 2025-03-22 16:26 av ler
Glimten
0

#3: Nej bara skröj har inte hittat rätt glasyr. Men en får se hur den ter sig.

ler
0

Vad vill du ha för slags glasyr?

Glimten
0

Lite olika men har varit färdiga vilket har varit helt ok, men vill mer #5: IMG_2459.jpegIMG_1242.jpeg

Ålands folkhögskola
0

Varifrån köper du V-gum? Finns inte hos min leverantör.

Glimten
0

#7: De va inte en svensk hemsida men fin att beställa utanför Sverige.

Glimten
0
Vee Gum T: Priced per pound.. Also available in 1/4 lb increments found here.. . VeeGum T is a macaloid-type bentonite suspension agent for glazes. It
luddolera
0

Vad tänker du att epsomsaltet har för funktion?

Staffan
0

Kunde inte låta bli att posta den här, apropå "epsom salt"… :)

epsom.jpg

// Staffan

• Redigerat 2025-03-27 12:56 av Staffan
Glimten
0

#11: Ja dax att börja rubba 👍

luddolera
0

#12: Vad tänker du att epsomsaltet har för funktion?

bjorn.lindberg
0

#13: Är det inte vara ett flockningsmedel?

luddolera
0

#14: Joo precis. Undrar om det är för att ta hand om vattenlösligt natrium från fältspatet som deflockerar och gör massan tixotrop. Eller om det är av någon annan anledning, typ att det ökar plasticiteten på nå vis?

ler
0

Det jeg undrar är om det är någon mening med det? Har aldrig hört att det används på fabriker, om man bara har ett normalt fältspatsporslin så kan jag inte se vad problemet skulle vara

Bo§e
0

Epsom salt är magnesiumsulfat, med en del svavelinnehåll.

Salter av olika slag används ibland i poslinsmassor, för att förhöja plasticiteten. Det inbegriper även helt vanligt koksalt.

Som t.ex. vissa av KPCL:s massor.
Om en sådan massa får ligga kvar länge i en lerkran, kan maskinen korrodera riktigt ordentligt invändigt.
Har sett några sådana exempel.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
0

Sammanfattar ovanstående (17):
Ja, jag tror därför att det är ett flockningsmedel, som Björn föreslår (#14), och att det enbart har en sekundär funktion i blandningen…..

• Redigerat 2025-03-28 16:31 av Bo§e
Glimten
0

#13: för att öka plasticiteten. 🧪⚗️

Glimten
0

#19: och att skynda på processen 🤓

L.A.E
0

När jag gör Porslinslera så det enda jag tillför extra så är det lite gammalt vin som blivit vinäger + slicker/ drej vatten från porslins drejningen.

L.A.E
0

När mycket finn lera utsätts i tusentals år i vissa områden för urlakning av salt då kan man få kvicklera. När saltet är mindre än 1 g per liter lera då är det kvicklera.

Har testat kvicklera med att till sätta bordssalt och har då fått en fastare lera

Bo§e
0

#22: Här är en informativ film om kvicklera .
Hela filmen är intressant, men vid ca 2:32 - 3:40 visas interaktionen mellan salt och lera i labbmiljö.

Den 29. april 1978 ble store deler av bygda Rissa tatt av et kvikkleirskred. En person døde, mens 15 gårdsbruk, to boligeiendommer, en hytte og et grendahus ...
L.A.E
0

#23: Vilken bra film den har jag inte set förut.

bjorn.lindberg
0

#23: Den gillade jag!

Glimten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Äntligen fick jag ett ex med kristaller kanske inte riktigt vad jag vill ha men är så lycklig. Kanske man kan få till det nästa gång🥴