Keramik iFokus

Keramik

Läst 230 ggr
kyrkerud
0

ljusturkos glasyrrecept

Hej,
jag försöker att få fram en ljus turkos glasyr som blir fin på lite mörkare skärvor t.ex.CS 610 eller CS 770. Någon som har ett rrecept/tips?
Tack på förhand!

ler
0

Vilken temperatur? Om det är stengods så finns det en del recept i Coopers glasyrbok som är skapliga men det är mest till pynt, det är bariummatta glasyrer. Vill du ha det till bruksgods så är det en bra transparent och ett stains som gäller, det finns olika turkosa stains med olika intensiva färgnyanser

kyrkerud
0

Tack för ditt svar!
Jag jobbar med stengods och det jag vill ha glasyren till är mest bruksgods så därför vill jag inte använda bariumglasyrer.
Ursäkta min okunnighet men vad är stains?

ler
0

Stains är förgkroppar på svenska, det är kanske lite slarvigt att använda det engelska ordet för det men jag är så van vid att använda det.

kyrkerud
0

#3: Aha, jag har aldrig använd färgkroppar så kanske dags att testa.

Bo§e
0

Om en ljusturkos glasyr skall läggas på en mörkare lera, kan det löna sig att tillsätta litet "vitgörare", t.ex. tennoxid, för att göra glasyren tillräckligt opak för att lyfta fram glasyrens färg.

Eller, utgå från en vit grundglasyr, i stället för transparent.
Eller…🙂….gör en halvtäckande grundglasyr, genom att blanda en transparent och en vit……

…beroende på hur man vill att den ljusturkosa skall avteckna sig mot den mörkare leran….

Fråga: Hur opak vill jag att glasyren skall vara….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-03-23 19:29 av Bo§e
ler
0

Den blir opak under alla omständigheter och eftersom det är en zirkon-vanadin färgkropp så använder man med fördel en zirkon vit glasyr så utvecklas färgen som bäst

Bo§e
0

Ja, med zirkon-vit som grund, blir den förstås opak….

Mina tankar i #5 var mer av allmän karaktär, dvs hur man kan tänka för att styra det hela….

• Redigerat 2025-03-23 19:43 av Bo§e
ler
0

Jo men jag menar bara att även om färgkroppen kommer i en transparent glasyr så blir den opak

Bo§e
0

#8: Jo, men inte självklart. Det beror på mängden tillsatt färgkropp.

ler
0

Ja om mängden är optimal så är det minst 5% och det är nog för att det täcker

Barm
0

#10: följer med intresse…jag får prova mig fram helt enkelt🙃