Bränningsprogram stor skulptur
Hej! Jag har gjort en väldigt stor skulptur som nu är i ugnen på ett torkprogram. Det är ganska tjockt gods och tunnt på vissa ställen, lergods så den ska vara upp till 1050 utan glasyr, alltså en bränning. Är det någon som har ett bra långsamt bränningsprogram för väldigt stora grejer, så är jag väldigt tacksam!
☀️ Cornelia
25 C/h till 600, håll 2 timmar. Sen 50 C/h till 1050. Du kan gå snabbare eller långsammare naturligtvis. Svårt att ge nån exakt rekommendation när jag inte jobbat med leran i fråga.
Det är nog vist att hålla lite avstånd från elementen om det går, gärna 4-5 cm. Du kan få en hot-spot om du kommer för nära. Av samma skäl är det nog också vist att se till att givaren/thermocouple har lite luft runt sig så den inte får en felaktig ide om hur varmt det är i ugnen.
Det var ett väldigt långsamt program, kan ju vara bra om det är en gigantiskt skulptur men jag går ut från att det inte är det? Hur tjock är den?
#2: Ja det är ett väldigt konservativt program.
Det är bra att gardera sig. Om föremålet är viktigt, vinner man inget på att ha bråttom.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Nej klart att det är så men om man måste använda ett helt dygn på att komma till 600 grader, jag tvivlar på att det skulle vara nödvändigt
#5: Ja, det är säkert så. Om föremålet är riktigt torrt, skulle det troligen fungera med ett något snabbare program, men vad spelar ett dygn för roll, om bränningen ändå körs automatiskt, och det är viktigt att det lyckas….?
Nej det spelar såklart ingen roll annat än att man använder onödigt mycket energi. Men man gör ju som man vill
Jo, men antalet kWh ökar troligen inte linjärt med den extra tiden. Det blir ganska korta pulser, särskilt vid så låga gradtal.
Litet mer energi, ja, men troligen mindre än man föreställer sig.
Det är en balans mellan 1. hur högt man värderar föremålet, 2. elkostnad, och 3. hur bråttom man har….🙂
#6: tack så mycket för svar! skulpturen är alltså gigantisk, 170cm gånger 80cm så jag tar det säkra före det osäkra 🙂
#0: Hej,
Jag bränner lergods på 980 grader.