Keramik iFokus

Keramik

Läst 311 ggr
bjorn.lindberg
0

Pyrex/Duran glas som bor-fritta?

Kollade lite på Wikipedia, Pyrex/Duran borglas (boro-silicate glass) har följande analys:

"The composition of both Corning 7740 and Schott 8330 is given as 80.6% SiO2, 12.6% B2O3, 4.2% Na2O, 2.2% Al2O3, 0.1% CaO, 0.1% Cl, 0.05% MgO, and 0.04% Fe2O3."

https://en.wikipedia.org/wiki/Pyrex#Composition

Det ser ju ut som det skulle kunna funka att använda som en bor-fritta. Det finns så klart en del problem med detta, a) hitta det genuina glaset, tydligen är ny Pyrex inte borglas b) processa det till nåt slags användbart pulver.

Är det nån som har provat? Eller vet nåt mer?

ler
0

Ja har du en kulkvarn så går det fint, väldigt mycket kvarts i förhållande till natrium, kalium och bor så jag tänker att till låga temperaturer är den kanske inte den bästa

bjorn.lindberg
0

#1: OK! Tänker att jag bränner kägla 10 i alla fall, kulkvarn finns. Får kolla om jag hittar igen nåt glas, det verkar lite knepigare.

ler
0

Ja ska du ut och leta Pyrex glas så kanske det är bättre att prova någon annan typ av glas, lithiumglas och även andra typer av glas används som sintringsmedel till taktegel och annat. Du kanske kan gå in på glafo, jag vet inte hur mycket information det finns på deras hemsida men kolla

• Redigerat 2025-04-16 19:00 av ler
Bagossa
0

Information relaterat till men inte på pricken, men jag har sökt på ämnet glas som fritta och har hittat en del. Sök på "glass cullet". Det finns vetenskapliga artiklar om ämnet. Att använda det som en billig råvara till glasyr. Den generella kemiska formeln för glass cullet finns att finna på nätet. Jag byggde en kvarn som krossade glaset till sand och sen körde jag det i kulkvarnen. Det går absolut. Jag tetsad att göra en kristallglasyr (vad annars) med gott resultat.
Men jag skulle inte rekommendera att göra det pga allt arbete det innebär att få ner det till ett pulver. Kul grej men opraktiskt när en säck med fritta går för ett par tusen och uppåt. Kanske inte de med bor i förståss men att hitta en pålitlig källa med rätt glas är ett problem.
Jag har dock inte släppt tanken helt och någon dag kommer jag nog se om jag kan bygga en kvarn som gör glaset till pulver direkt. Som även funger till hemmagjorda frittor, tänker jag.

bjorn.lindberg
0

#4: Att det är opraktiskt är det knappast nån fråga om :) Jag är mest inne på iden att det går att hitta allt man behöver för att göra glasyrer i närområdet. Det gör också att det är lite oattraktivt att köpa en säck med "glass cullet" on-line, i så fall kan jag lika gärna köpa frittorna från scarva eller nåt i den stilen.

bjorn.lindberg
0

#3: OK, tackar för informationen.

Bagossa
0

#5: nä jag menade att man kan köpa en fritta istället. Glass cullet vet jag inte om man kan köpa.
Ja, att hitta sina ingredienser själv är kul! Jag har hållit på med det en del också då jag har tillgång till aska och lokal lera. Men det blir mest brunt… Men jag gillar tanken.
Glas kom jag in på efter att ha läst på ett annat forum om att någon provat det med framgång och jag tänkte att det kunde vara en billig källa för fritta. Men jag är inte ute efter något exotiskt, jag vill bara ha en källa till kalium och natrium med så lite aluminium som möjligt.

ler
0

Varför inte bara ta vanligt fönsterglas

Bagossa
0

I det andra forumet jag läste om glas som fritta hade personen tagit just härdat glas till rutor för att det sprack i små bitar.
Jag vill minnas att kemin i fönsterglas och "syltburkar" är lite olika. Men dr spelar kanske i te så stor roll när man ändå gissar den från början.
Det lättaste sättet att tillverka lite för att prova är att skappa sig ett metallrör med försluten botten. Glaset lägger man där i. Sedan har man en stång som passar relativt tight i som agerar hammare och så är det bara att banka på. Det dammar lite men det flyger inte över halva rummet. Sen siktar man fram det man vill ha och bakar vidare. Jag har krossat fältspat på detta viset med.

ler
1

Jag har data på alla olika typer av glas och ja det är en liten skillnad på fönsterglas och glaset från behållarglas , nu finns det ju inte vanliga glödlampor mera men det var intressant glas, även gamla tv apparater och ljusrör kan man prova, andra typer är laboratorns glas och optiskt glas, jag kan lägga upp data om det är något som kan vara intressant

Ålands folkhögskola
1

#7: Det går att köpa glass cullet - det är allt misslyckad som produceras vid ett glassbruk. Dem större producenterna brukar inte återanvända själva ifall det finns något oönskad inblandad.

Ålands folkhögskola
0

Vanligt glas kan man smälta inuti någonting, var ganska populärt i askkoppar på 1970-talet. Både fönster- och flaskglas samt Pyrex glas smältar vid stengodstemperaturer. Det finns för lite alumina i glaset att det skulle kunna användas som glasyr som det är, det rinner som vatten vid höga temperaturer.

Bagossa
0

#12: Ja det kan bli rätt effektfullt. Tex om man tar färger som kontrasterar mellan glas och glasyr.

bjorn.lindberg
0

#10: Absolut, om du har analyser så vill man ju gärna se dem.

ler
0

Jeg ser på det och sänder senare, förr i tiden var det vanligt att krukmakarna använde glas från glasbruk till glasyrer

bjorn.lindberg
0

#15: OK, låter bra!

bjorn.lindberg
0

Relaterad fråga, om man har en bit glas av okänd komposition, finns det nåt test man kan göra för att avgöra om det är ett soda-lime glas eller ett boro-silicate glas?

ler
0

Ja om man inte vill göra en spektroskopi så kan man ju bestämma innehållet med ett visst färgade ämne, typ järnoxid så ser man om det är det ena eller det andra

bjorn.lindberg
0

#18: Har tyvärr inte nån möjlighet att göra spektroskopi, tänkte om det finns nåt husmors-knep.

Ålands folkhögskola
0

#17: Jag tycker att det är ganska lätt att se skillnaden mellan borosilikat och vanligt glas om man krossar det. Mer vass splitter i vanligt (soda) glas.

bjorn.lindberg
0

#20: OK. Tänker på sånna Duralex glas som alltid exploderar i miljoner bitar. Så vitt jag kan se är det tempered soda-lime glass. Kan ju va att det är annorlunda, får försöka hitta lite genuint bor-glas och krossa det, for science.

Bo§e
0

#17, 18: Menar du provbränning, tillsammans med någon färgande oxid…?

Tänker att kopparoxid/karbonat då borde ge tydlig indikation om vilken variant det rör sig om, särskilt om man har tillfälle att bränna båda glastyperna, och få litet referens…..
Sodaglaset borde dra kopparen mer åt det turkosa hållet….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#22: Bra ide, tänker du att man i så fall pulveriserar glaset och sen blandar i 0.5 viktprocent kopparkarbonat, bränner det till kägla 6 och ser vad som händer? Behöver man några andra oxider, eller gör man en glasyr på glaset som om det vore bor-glas och ser vad som händer?

Efter att ha kollat lite verkar det som ett smälttest kan räcka, flask-glas/soda-glas kommer smälta rätt tidigt, runt 1050 C, och rinna en hel del vid stengods temperaturer. För bor-glas har jag sett lite olika siffror för smältpunkt, 1250 till 1650 C. Om det är fallet att det inte är lägre än 1250 C så borde det inte rinna nåt värst vid kägla 6 utan snarare mjukas upp lite i kanterna.

ler
0

#22 ja just det, järn blir också tydligt i färgen om man bara har liten mängd 1% eller så. I vanlig glas med mycket kalcium blir det grönt

• Redigerat 2025-04-17 17:08 av ler
Bagossa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag vet att detta forum läses av många som inte är medlemmar och även folk i framtiden, så nu kapar jag tråden lite och skriver om vad jag har gjort med glas kross.

Jag läste på ett annat forum om glaskross "glass cullet" och hur någon använde det som fritta till sina Kristallglasyrer. Det fångade mitt intresse då frittor kan vara rätt så dyra. Speciellt Ferro frit 3110 som är populär till detta ändamål. Idag vet jag att man kan ta en valfri fritta så länge kemin lämpar sig till kristallina formuleringar i Stull. Så gå inte på att du måste ha en speciell fritta för dina Kristallglasyrer.
Den exakta kemin för glass cullet är svår att få reda på om du inte kan fråga den som tillverkade glaset eller har tillgång till mätutrustning lämpad för detta. Digital fire har en generell beskriving som jag valde att använda:

https://digitalfire.com/material/glass+cullet

Först testade jag att blanda enstaka glasyrer från de vetenskapliga artiklar jag hittade om ämnet, men ingen var speciellt intressant för mig. De var inte kristallina glasyrer i artiklarna för övrigt. Som ni kan se på digital fire är kemin inte helt galen för att formulera en kristallin glasyr med sin låga aluminium och närvaro av Na och Ca. Det område i Stull där krsitallina glasyrer kan bildas är avgörande om det kommer att fungera i kombination av tillräcklig mängd zink. Det exakta fluss-ratiot spelar inte lika stor roll men påverkar det med. Glass cullet passar in rätt bra här.
Formeln för min kristallina glasyr blev såhär:

Glass Cullet 42,86%
Kali-fältspat 21,43
Kaolin 14,29
Zinkoxid 21,43
Koboltoxid +0,5% (har jag för mig)

Varför jag tog kaolin i kommer jag inte ihåg idag men för några människor kommer det att stå ut som ett okonventionellt drag. Jag vet dock att aluminium ligger på en nivå som fortfarande tillåter kristallisation.
Jag brände detta i John Britt's C4 program (som går att googla fram) och fick resultatet i den uniformt blåa brickan… Hmm kanske Al ligger lite högt.
Jag brände om den i "vanlig kona 9" och fick resultatet som ni kan se på brickan med kristaller på!
Nu när jag ett tag senare tittar på receptet skulle jag göra följande förändringar: sänka Al till omkring 0,10 till 0,15 (lägre är ok för den som är nyfiken), höja Si till omkring 2 och öka Na/K (R2O) till närmre 0,3. Zink hade jag behållt runt 0,5-0,55. Sen hade jag provat med kona 8, kanske med en hålltid på 30min.

Jag valde att inte fortsätta längre än såhär för jag insåg att en fritta inte måste heta "kristall" eller så för att fungera till kristallina glasyrer. Så länge du kan kläma in din kemi i rätt område i Stull kan det vara vilken som helst. Med den insikten behövde jag inte köpa dyra amerikanska frittor och den initiala drivkraften att hitta billig fritta försvann. Dessutom är det en del arbete med att mala allt glas! En annan aspekt på detta är att kunna göra keramik av det du har i ditt närområde. Det är fortfarande intressant och kan vara en morot för vidare tester i framtiden.

Sökord:
"Glass cullet" "Crystalline glaze" "DIY frit" "pottery glaze" Crystal glaze"

Alternate names: Powdered Glass, Cullet - Digitalfire Reference Library (no ads)
bjorn.lindberg
0

#25: Det går fin fint att kapa tråden, jätteintressant att höra vad du har gjort. DIY aspekten av det hela är det som motiverar mig. 3134 och 3110 är så klart utmärkta frittor att jobba med, men det är motiverande att kunna använda "skräp" som ligger och dräller, speciellt med tanke på pris och resursanvändning.

Bagossa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26: Tackar! Jag är en DIY person så det finns mer att ta av.
Jag gillar kemin i Fusion frit 644 för krsitallglasyrer. Den är väldigt enkel i sin sammansättning vilket ger mig kontrollen över vad jag vill och kan ha med i min glasyr. två andra alternativ är "Fritta Kristall A2120" från Cebex som jag håller på att experimentera med just nu. Men jag sneglar även på "Potash-Frit M1233" som finns att importera från Tyskland.
Fusion frit 644 är tyvärr för dyr för min smak så jag har bara lite som jag kan göra tester med. Än så länge har jag kunnat återskapa samma effekt med andra frittor som 644 har gett. A2120 går lös på ca 3500kr för 25 Kg och M1233 242 euro för 25 Kg. Det tycker jag är ok. Det som stör mig lite är att de innehåller kalcium vilket 644 inte gör. Så nu ploppar DIY-kliet upp i mig och jag funderar på att det borde gå att göra egen fritta. Så det har jag gjort. I bilden nedan är min egen 644. Jag räknade ut stökiometrin för kvarts och natriumbikarbonat (bakpulver), la det i en lite porslins-skål och lät gå med i en bränning. Det blev en liten klump som inte ville fastna, vilket var tur för mig. Den har jag malt men inte hunnit/orkat testa i en glasyr. Jag har ingen anledning att tro att den inte skulle fungera. Nu går jag i tankarna att göra en större sats fast i min gaseldade smältugn och sen hälla frittan i en vattenhink. Då får jag ett granulat direkt.
He he, jag slutar här annars kan jag rabbla på i evigheter.