Keramik iFokus

Keramik

Etikettverkstad
Läst 460 ggr
Camilla Holmlund
1

Keramikverkstad hemma

Drömmer om en egen keramikverkstad och skulle gärna ta emot tips om hur andra har gjort. Vi är på väg att köpa ett hus med ett garage utan avlopp men med möjlighet att dra in vatten. Är det någon som har kommit på någon smidig lösning ifall avlopp saknas. Tar tacksamt emot tips!

Bo§e
1

Garaget blir bra.

Du vill ändå inte spola ner lera och glasyr i avloppet, så en eller ett par större hinkar eller behållare blir bra som "avlopp".
Med två behållare, kan du använda den ena till handtvätt och verktygstvätt, och allt som har med lera att göra. Den andra behållaren använder du till allt som innehåller glasyr.
"Lerbehållaren" kan du tömma någonstans ute på tomten.
"Glasyrbehållaren" får en sedimenterad "kaka" på botten, som du kan lämna som "miljöfarligt avfall".

Om ugnen skall finnas i samma rum, får du ordna med ordentlig ventilation.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ferruma
0

Kan innehållet i lerbehållaren verkligen hällas ut i trädgården? Innehåller inte en del leror färgkropp numera, tex. antracit-leran, svart Porslinslera och andra? Vidare har vi väl pratat om att vissa leror kan innehålla Barium, eller minns jag fel?

Bo§e
0

#2: Ja, du har en poäng där.
Gammaldags som jag är 🙂 tänkte jag mest på "vanliga" leror…..

ler
0

Antracit leran innehåller krommalm och svarta leror innehåller manganspinell och lite Barium, men man kan ju återvinna leran, behöver inte kastas bort

KeramikLera
1

En diskbänk där vattnet med lerrester leds ner i en större tunna därunder, sen kan du ha en avtappningskran högre upp på tunnan för att leda vidare renat vatten i annan mindre tunna eller hink. Tänk tripp-trapp-trull.. där den sista blir i stort sett rent vatten som du kan leda ut via rör t ex i en ett grävd grop du fyller med sten. All hantering av glasyr måste dock ske separat och rester lämnas till återvinningsstationen.

ler
0

Glasyr rester kan man fint återanvända

Bo§e
0

#6: Ja, glasyrkakan brukar gå fint att återanvända.
Kan förstås bli "konstiga" färger, men en mindre vacker glasyr kan man t.ex. använda på insidan av vaser, där man inte behöver se den…🙂

• Redigerat 2025-04-26 14:15 av Bo§e
ler
1

Jeg brukar ha i en massa dolomit och så ser man hur det blir, så kan man ju alltid tillsätta något annat lämpligt

AgnetaF
0

#8: Vad gör dolomiten med slaskglayren? O hur mycket är en massa? 😃

ler
0

Ja du får lite effekter med dolomit och hur mycket är sådär 10-20% och man kan bygga vidare på det med annat beroende på hur det ser ut

RudeGirlPottery
2

Mina första år jobbade jag i verkstad utan vatten och avlopp men jag löste det med hinkar och en trädgårdsslang utanför. Man slösar verkligen inte på vatten när man har det så och det funkade faktiskt riktigt bra. En vattenkokare var bra för att få till lite ljummet vatten ibland. Att jag byggde och bytte en större verkstad hade inte så mycket med vattnet att göra, mer utrymmet för allt annat.

Bo§e
2

#11: Det där har jag också minnen av….🙂
Mina två första "egna" verkstäder var primitivt utrustade, och precis som du, blev jag "fena" på att spara på vatten…

Sedan värmen…. Båda verkstäderna var huvudsakligen uppvärmda med ved. Vedspis i den ena och en gammal skolkamin i den andra, plus litet elektrisk underhållsvärme, som man var extremt sparsam med…😬
Även jag minns hur jätteskönt (!) det var att dreja med uppvärmt vatten i skålen.
Kontrasten kall lera, varmt vatten.

Det hände en enda gång, att jag kom till verkstaden för att finna alla gårdagens nydrejade saker FRUSNA…!!!
(Men de hade ett vackert sprickmönster…🙂 innan de tinade och föll samman i små bitar…)

Camilla Holmlund
0

#1: Å, jag jag inte varit inne och kollat (är helt ny på detta forum). Ett jättestort tack till alla tips! Då verkar det ju som att en primitiv variant är fullt möjlig:). Så drömmen lever vidare!!