Keramik iFokus

Keramik

Läst 277 ggr
NaviAva
0

Vilken brännugn osv - små figurer

Hej,
Jag är jätteny på detta med lera. Har drejat en gång för längesen. Nu är det så att jag vill göra små figurer, och även några koppar. Jag kan absolut inget egentligen om brännandet i sig, bara skapandet så kursen jag gick sa inget om bränningen i sig (man fick tillbaka föremålet efter x veckor).

Nu skulle jag vilja köpa en lite ugn. Men vet inte vad jag ska tänka på.
Finns det en liten ugn man kan ha i en lägenhet tex?
Hur länge ska leran vara i ugnen om det är små figurer eller en kopp?

Kanske någon av er som kan hjälpa mig? Hade velat hyra in mig i en verkstadsplats, men det är för dyrt för mig. Jag bor i närheten av Malmö.

Bo§e
0

Om du bara skall bränna små lerfigurer utan glasyr, kan en bränning se ut så här:

100°C/h upp till 600°C
Därefter full effekt upp till ca 900-1000°C

En sådan bränning tar sammanlagt ca 8 timmar, eller däromkring.

Det finns många små ugnar som ansluts till ett vanligt vägguttag, och som gott och väl klarar enkla bränningar som den ovannämnda. T.ex. Rohde Top 20 S.
Skall du däremot bränna upp till stengodstemperatur, blir urvalet litet smalare, och där vill jag rekommendera Nabertherm Top 16R.

Om dina vägguttag är säkrade 10A, bör du höja till 13A, vilket brukar vara en enkel rutinåtgärd, Prata med en elektriker.

När man bränner, skall ugnen stå fritt och luftigt, och om det är i hemmiljö, är det förstås nödvändigt att vädra.
Men, med en riktigt liten ugn, och inte så stor mängd lera per bränning, är det fullt möjligt att göra detta hemma.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-04-26 17:02 av Bo§e
NaviAva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: Jag har nämligen en sån här ugn som jag fick för många år sen som har stått i källaren. Den har valigt eluttag. Kan man använda den? Vet att den användes för silversmide eller emaljering (har för mig det).

Om den ska vara igång så länge som 8h, blir det varmt i rummet? Jag har ett rum med fönster i lägenheten och skulle som sagt vilja göra de där små figurerna bara.

Bo§e
0

#2: Jag känner igen den. Det är en Naber L51 eller L3, och den har en effektregulator som reglerar uppvärmningshastigheten, men tyvärr finns ingen temperaturmätning.
Den klarar max 1100°, så den duger till enkla lergodsbränningar.

Du behöver en temperaturmätare, som t.ex. den här .

Har för mig att ugnen har ett litet instickshål på baksidan, där man för in sensorn/givaren.

Bränningen får du "ratta" manuellt, genom att titta på displayen och följa temperaturutvecklingen, och sköta hastigheten med ugnens effektratt, så att bränningen följer ungefär det som beskrevs här ovan i #1.

• Redigerat 2025-04-26 17:19 av Bo§e
NaviAva
0

#3: Kan jag använda den i lägenheten tror du? Är tiden fortfarande 8h på en sån?

Förresten, vad fint av dig att du hjälper mig!

Bo§e
0

#4: Det går säkert bra att bränna i hemmiljö med den.
Eftersom du ändå är närvarande hela tiden, märker du hur mycket som ev. behöver vädras, osv….

Tiden är densamma.
Du får "ratta" temperaturhöjningen så att temperaturen inte stiger fortare än ca 100°C per timma, upp till ca 600°C, och där har vi 6 timmar, till att börja med.
Från 600°C kan du vrida upp till "fullt", upp till ca 900-1000°C, och där går det litet fortare.
Så, den totala tiden blir kanske 7-8 timmar…ungefär…

Om sakerna som bränns är väldigt små, kan man faktiskt öka hastigheten till mer än 100°C/h under den första fasen, och därmed skynda på det hela litet, men detta får ske på egen risk .

🙂

• Redigerat 2025-04-26 17:50 av Bo§e
ler
0

Rhode TE 10 Q är en liten bra ugn som endast kräver 8A och är på 1,8 kW och så har man en styr tavla så det är lättare att få en OK bränning, den kan klara 1320 grader men 1290 i längre tid. Priset på den ligger runt 2000€

Bo§e
0

#6: Ja, den ser ju fin ut. Jag kände inte till den modellen.
Klart lämplig för "hemmabruk".
Länk

Dock tror jag att man bör ta temperaturangivelserna med en nypa salt, åtminstone om man vill ha rimlig livslängd på elementen.
Men, den som har en hobbyugn för hemmabruk, bränner kanske inte så ofta…

Bei der Quattro-Serie unterscheiden sich zwei Bauformen: Die Modelle TE-QN und TE-QS sind quadratische Toplader mit einer 4-seitigen Beheizung in Ril…
  • Redigerat 2025-04-26 19:36 av Bo§e
NaviAva
0

#6: Oj! Den är så fin! Galet dyr dock (för mig iallafall). Vill så gärna våga göra detta hemma.

ler
0

Ja vill du ha en liten ugn med en modern styrenhet så kan du ju använda den ugn du har och bara köpa en styrenhet, behöver inte vara så dyrt men som Bosse säger så är det ju begränsat hur högt du kan bränna

Bo§e
0

Förr fanns en smart grej som kallades "Blackbox".
En digital styrenhet och kontaktor i en liten låda, försedd med ett stickproppsuttag och en nätsladd med jordad stickpropp.
Boxen hade också en givarkabel med givare.

På ett ögonblick kunde man göra sin gamla 1-fas-ugn helautomatisk.

Tyvärr verkar det inte som att den finns kvar på marknaden, men jag har kanske inte googlat tillräckligt….

Sintring
0

Du tänker på denna ST222A

Det var en bra automatik som passade både typ S, R och K
Kanske går att hitta som begagnad någonstans

Bo§e
0

#11: Hmmm….ja, den, eller den här…..?

Det fanns tydligen flera märken….

ler
0
Blackbox controller ZONDER tiptoetsen/touchscreen !!!! Heeft u een ouder type primus oven met een blackbox die tiptoetsen/touchscreen  heeft??? Met storing??? Dit is de nieuwe versie van de blackbox voorzien van druktoetsen!! Al een enige tijd worden de nieuwe primus ovens voorzien door de blackbox met druktoetsen. De blackbox met tiptoetsen/touchscreen worden niet meer door de […]
Bo§e
0

#12: Ja, där är den minsann…!
Och det står fortfarande GAC på den…
( GAC Keramikbrennofen )

NaviAva
0

#10: men… måste man ha en sån till den jag har? Ursäkta om jag låter helt trög, men jag kan som sagt inte sånthär :/

Bo§e
1

#15: Nej det är förstås inte nödvändigt. Det var ett litet sidospår om vad man skulle kunna göra….

För att kunna bränna lerföremål behöver du bara en temperaturmätare, och så följa proceduren som jag beskrev i #1 och #5..
🙂

• Redigerat 2025-04-26 23:11 av Bo§e