Error på Rhode eco top 60 l
Hej,
jag fick ett errormeddelande på Rhode igår under glasyrbränningen (1255 grader). E A4. Skickar med tre bilder.
En bild är på elementen. Kan felmeddelandet bero på att de sticker ut? Läste någonstans att man kan hetta upp utstickande element med en varmluftspistol och trycka tillbaka…kan man det?
Känner mig hopplöst okunnig.
Har varit så nöjd med en ny ugn (köpte den för två år sedan).
Jag tänkte att jag frågar här innan jag kontaktar Rhode eller återförsäljaren imorgon (bor i Frankrike därför drar jag mig för att kontakta återförsäljaren eftersom min franska inte är den bästa…)
Tack på förhand!
Helen!
Har du kollat säkringarna…?
(Viktigt att kolla detta först)
Att elementen sticker ut påverkar inte effekten alls.
Däremot, om ett element är avbränt, skulle det kunna vara orsaken till felmeddelandet.
Leta efter ett avbrott någonstans.
Om elementen är hela, beror felmeddelandet på att ugnen ändå inte orkade hela vägen till 1255°C på rimlig tid, vilket kan bero på att elementen helt enkelt är slitna.
Utstickande element:
Man kan värma elementen och försöka böja tillbaks dem, men en varmluftspistol räcker knappast till, eftersom elementet måste glöda för att bli böjbart.
En gasolbrännare fungerar bättre.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det lilla som sticker ut är egentligen inte så farligt man kan säkra med klammer just där det börjar sticka ut så det inte blir värre, om du nu inte vill bränna med gas eller måste Byta element
Tack snälla att du tar dig tid att svara!! (som alltid)
Novis som jag är: Säkring på ugnen? Eller i huset?
Ska leta brott när ugnen har svalnat tillräckligt.
Blir element gamla på två år? Brukar bränna tom ugn för elementens skull.
När problemet är löst bör jag väl bränna om allting som stod i den eftersom den inte gick upp i topptemperatur?
#1: Tack snälla att du tar dig tid att svara!! (som alltid)
Novis som jag är: Säkring på ugnen? Eller i huset?
Ska leta brott när ugnen har svalnat tillräckligt.
Blir element gamla på två år? Brukar bränna tom ugn för elementens skull.
När problemet är löst bör jag väl bränna om allting som stod i den eftersom den inte gick upp i topptemperatur?
#3: Säkring i huset.
Retfullt att göra en "stor felsökning", och det visar sig att felet berodde på en propp som gått…🙂
Element kan bli slitna på två år, särskilt om ugnen är litet "marginell" redan från början….
Så ja, det är möjligt.
Om ugnen närmade sig topptemp. innan den "tröttnade", kan sakerna vara helt ok, om du har tur…🙂
Brukar bränna tom ugn för elementens skull. ??? Vad menar du med det???
#6: Jo, att typ var tjugonde bränning ska man köra en tom skröj och bränna av elementen. Står det i manualen och så har jag hört det av andra.
#5: Ok, jag ska gå och kolla ugnen nu. Och säkringen i huset :-) Tack så länge!
Det är första gången som jag har hört det efter över 50 år med keramiken, det låter som spill av energi
#7: Ok, en skröj är säkert harmlös att köra, men jag är inte tvärsäker på att det har någon positiv betydelse.
#9: Har heller aldrig hört talas om det….
- Redigerat 2025-05-11 13:38 av Bo§e
#10: Enligt Rohde så rekommenderar de att bränna en tom ugn var tjugonde gång. Det ska rengöra elementen och oxidlagret förnyar sig själv. Enligt dem förlänger det livslängden på elementen. Jag har ju en Eco och kanske därför det bär sig att göra så….
Har iaf kollat ugnen nu. Elementen verkar hela. Ingen propp (har enfas på ugnen). Imorgon tar jag mod till mig (trots språkförbistringen) och kontaktar företaget där jag köpte ugnen och hör om elementen.
Sista frågan: antar att alla element ska byts när man byter. Eller?
Tack för hjälpen!!!
#11: Ja, om elementen är hela men trötta, bör man byta alla.
#12: Sista frågan (sorry).
Tror du jag kan köra en skröj trots trötta element? Jag har sååå mycket att skröja.
Jag tror att ugnen var uppe på 1180 grader innan errormeddelandet kom.
#13: Ja, skröjbränning kommer att gå fint. Det kräver inte så mycket energi.
På den nivån märks knappt någon skillnad.
- Redigerat 2025-05-11 17:41 av Bo§e
#14: Tack snälla för snabbt svar!!
Det där med att bränna en tom ugn för att etablera ett nytt oxidskikt är fullständigt tokeri, skiktet försvinner ju inte i en normal bränning, tvärtom så blir det mer och mer oxiderat. Bara om man reducerar i ugnen med gas eller något brännbart så kan oxidskiktet försvinna eller bli tunnare
#16: Ja, jag funderar också på hur man har tänkt.
För varje bränning byggs ju oxidskiktet på en aning, Dock inte så mycket vid en skröj.
Och oxidskiktet vill man ju inte bli av med, eftersom det skyddar, och motverkar förslitningen till viss grad.
Ett jämnt, grått oxidskikt är vad man vill se.
Så, det kan ju inte handla om att få bort oxidskiktet, eftersom det gör nytta.
I en riktigt tät, "inpyrd" ugn, kan vissa glasyrångor kondensera på elementen, och reagera med oxidskiktet, och det är naturligtvis inte bra, men det försvinner knappast genom att man skröjbränner…. Det försvinner inte alls.
Metoden är säkert "ofarlig", men till vilken nytta…?
- Redigerat 2025-05-11 19:35 av Bo§e
Nej dom enda som har glädje av det är elbolagen och ugnsfirman som får sälja lite flera element
Jag har också en Rohde med samma uppmaning i manualen. Jag tycker det verkar tokigt och bränner aldrig min ugn tom. Du kan inte "bränna elementen friska" de slits bara mer och mer. Om det skulle sitta någon kontamination i väggarna trycker du bara den längre in. Det volatila gaserna som skapas kommer ut via ugnenes ventilation.
Jag tror inte du behöver kontakta Rohde i Tyskland för att få hjälp. Kolla med Brännpunkt som är återförsäljare i Sverige. De kan säkert hjälpa dig med reservdelar. Om du är lite mer vågad finns det återförsäljare i Europa som säljer reservdelar.
#19: Intressant och märkligt att de tycker att man ska köra ugnen tom.
Jag har en återförsäljare här i Frankrike som jag ska kontakta idag 😅
#17: Man lär sig något nytt varje dag😅Märkligt att de uppmanar till att bränna tom ugn.
Ja och jag kan tycka att det borde motiveras om man kommer med kontroversiella instruktioner. Det måste inte vara en galen tanke bakom, men om det strider mot konventionellt vetande vill jag veta varför så jag kan ta en egen ställning.
Jaja hur som haver så lycka till med ugnen.
#19: >> Du kan inte "bränna elementen friska" >>
En bra sammanfattning…!
Om en mjölkförpackning fått stå framme litet för länge, och blivit sur, kan den aldrig göras färskare, hur mycket man än kyler ner den igen….
Kunde vara kul att läsa det där på tyska, jag misstänker att det måste vara något med språket, men man vet ju aldrig dom har ju också väldigt underliga tankar om temperatur när man kan öppna ugnen
#0: Fick liknande på min TC 304 stängde av allt el inkl, ugn och kontrollpanel i 24 timmar, fungerade som vanligt sen. Vet inte om det fungerar för dig men testa iaf.
Jag har också en rhode och har haft och har samma meddelande. Jag har pratat med dem här i Sverige och fick rådet att Byta element i ugnen. Den skröjbränner utan problem men den har svårt att ta sig upp i temperatur. Så ska byta dem ngn dag. Trevlig kväll!:)
#26: Tack. Har laddat för en skröj. Har äntligen fått kontakt med återförsäljaren.
Hur många bränningar hade du gjort när du var tvungen att byta?