Scandiaovnen MK70
Hej,
Jag har en ugn som verkar vara i fint skick och som jag ska sälja, men det är svårt att sälja den när jag är så okunnig på området (jag har aldrig använt den själv).
Jag har lagt ut en annons på Blocket men kan ju inte svara på frågor om ugnen. Instruktionsboken finns. Har någon som har en likadan ugn och kan berätta om den och ex har uppgift om maxtemperatur som jag inte kan tyda från instruktionsboken?
Eller om det är någon som är intresserad av att köpa den? Finns i Umeå.
Scandia MK70 är i grunden en väldigt bra ugn, och fullt kapabel till stengodsbränning om den har rätt utrustning.
Har för mig att den fanns med två effekter.
Hur många kW effekt har din ugn…? (Titta på typskylten)
Finns det någon styrutrustning till den, och vilken typ är det…? Kanske du kan ordna några bilder.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Ok, det är 7 kW-modellen. Den är fullt kapabel yill stnegodsbränning. Bra…!
Styrningen är en gammal EL 52 U, men vi måste ta reda på vilket mätsystem den jobbar med, eftersom det inte syns på frontpanelen..
Om det är "Typ K" är den endast lämpad för lergodsbränning.
"Typ S" klarar stengods.
Hur tar vi reda på det…?
Titta på den här kluddiga skissen som visar temperaturgivaren.
- Mätsystemet kan stå på locket.
- Om inte, ta en bild på "innanmätet", så att trådarna syns.
- Vilken färg har givarens kabel…?
- Redigerat 2025-05-14 09:56 av Bo§e
#3: Tusen tack för väldigt utförligt svar, jag kan tyvärr inte fota den förrän på söndag och återkommer då.
Tack igen!
Jag tycker att elementen högst upp på höger sida verkar konstiga
Saknas det element i botten på vänster sida? eller är bara bilden för mörk
Ser också lite märkligt ut i bakväggen om man tittar på de två trådarna som sträcker sig nedåt
Ser ut som om elementändarna går ut på något märkligt sätt
Har funderat lite på automatiken hur den fungerar eftersom jag inte ser några temperaturgraderingar någonstans
Tror du det finns någon "ruta" där temperaturen visas?
#5: Ja du har rätt, det ser faktiskt litet konstigt ut.
Det är ju inte säkert att originalelementen finns kvar på en så gammal ugn, och det kan vara "mixtrat" med.
Mycket kan ha hänt under åren, och detta får man förstås kolla upp…!
EL 52 U är litet ovanlig, i det att ägaren förväntas göra egna kägeltester, och flytta topptemperaturmarkeringarna enligt kägelresultaten. Det finns en god tanke bakom det, eftersom den då kalibreras efter det faktiska värmearbetet i stället för bara ett gradtal.
Den har ingen temp.visning.
Har sett den förr, men den var inte så vanlig, ens på den tiden….
Men frågan är om den är "K" eller "S"….? Båda varianterna fanns.
Det är osäkert om den är helautomatisk, men den kan vara det. I så fall blir det automatisk övergång från "procenten" vid ca 600°C, och därefter full fart till den valda toppmarkeringen, plus en utjämningstid 0-60 minuter.
Detta får man testa.
- Redigerat 2025-05-14 18:29 av Bo§e
Hej,
Det saknas inga element i botten, det är bara skuggan på bilden som gör att man inte ser dem. Vad är det som är fel på trådarna tror ni?
#7: Det behöver ju inte vara något fel, men med tanke på ugnens ålder, vet man inte hur det står till med elementen. De kan ha blivit "grejade med" av tidigare ägare, eller så är de bara gamla och trötta, osv….
En elektriker kan lätt mäta upp hur det står till, och om elementens effekt stämmer någorlunda med de 7 kW som står på typskylten.
- Redigerat 2025-05-15 12:23 av Bo§e
Den ena är en guldsäkring som smälter om temperaturen når över den angivna temperaturen, så det är en lergodsugn du har
#9: Ja, ugnen har använts som lergodsugn, och röret som är märkt "1060" är ett övertemperaturskydd, en s.k. guldsäkring, som smälter och avbryter om den temperaturen överskrids.
Det är ett sätt att förhindra att lergodsleror bränns för högt, och förstör ugnen.
Det andra röret, märkt 1400, är temperaturgivaren, och märkningen bådar gott. "1400" tyder på att systemet jobbar med "Typ S", och därmed kan användas för stengodsbränning.
För att vara riktigt säkra, vore det bra med en bild av dosans innanmäte, och även en bild av givarens kabel.
Om man bränner stengods, måste guldsäkringen bytas mot en platinasäkring, eller helt enkelt plockas bort, och kretsen bryggas över.
Om man tänker på tätningslisten/isoleringen som sitter på dörren
Tror du att det fortfarande var asbets på den tiden eller hade de frångått det?
#12: Svårt att säga, eftersom vi inte vet ugnens exakta ålder.
Ca 1976 slutade Scandiaovnen att använda asbest.
Typskylten ger ingen information om åldern, men om vi tittar på styrutrustningen, som troligen är original, kan den vara tillverkad både före och efter 1976, så den hjälper oss heller inte,..
Den sortens dörrpackning som syns på bilden, fanns i både asbest- och asbestfritt utförande, och såg likadana ut.
Asbest eller inte, går m.a.o. inte att säga med säkerhet i det här fallet….
Det enda jag kan säga om ålder är att den är före 1986 det ser jag på telefonnumret
#14: Ja, och den styrtavlan såg jag första gången, någon gång under 70-talets första hälft…